Lepsämäntien katusuunnitelma hyväksyttiin – sisältää varaukset neljille uusille liikennevaloille

Vanha-Klaukan asuinalue tulee rakentumaan Lepsämäntien eteläpuolelle jäähallilta näihin taloihin asti. Sille matkalle on suunnitteilla myös neljät liikennevalot. Riitta Ketola
Riikka Jokinen

Riikka Jokinen

Nurmijärven tekninen lautakunta on hyväksynyt Lepsämäntien katusuunnitelman.

Katusuunnitelmaehdotus aiheutti etukäteen keskustelua, sillä siinä esitetään tulevaisuuden varauksena, että Lepsämäntielle toteutettaisiin neljät uudet liikennevalot Järvihaantien, Vanha-Klaukantien itäiseen ja läntiseen sekä jäähallin liittymään turvaamaan kevyen liikenteen tienylitys.

Lintumetsän alueen asukkaat ry, Lepsämän kyläyhdistys ja 10 kunnan luottamushenkilöä vastustivat julkisesti mahdollisia liikennevaloja ja toivoivat niiden korvaamista liikenneympyröillä.

Tekninen lautakunta kuitenkin hyväksyi katusuunnitelmaehdotuksen. Visa Tarikka (kok.) esitti asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi. Esitys raukesi kannattamattomana.

Lopulta ehdotukseen tehtiin Janne Taipaleen (kok.) esittämänä ja Kalevi Laineen (kesk.) kannattamana lisäys siitä, että liikennevalojen rakentamisesta päätetään myöhemmin.

Alun perin asiaa käsiteltiin jo marraskuun teknisessä lautakunnassa, mutta yhden käsittelemättä jääneen muistutuksen takia asia piti tuoda uudestaan joulukuun lautakuntaan.

Lepsämäntien katusuunnitelmaehdotus oli nähtävillä helmi–maaliskuussa.

Ehdotuksesta jätettiin 11 muistutusta, joista kymmenen koski sitä, että liikennevaloliittymät tulisi korvata kiertoliittymällä.

Nurmijärven kunnan liikenneinsinööri Pia Korteniemen mukaan kunta tutki mahdollisuutta toteuttaa liittymät kiertoliittyminä. Ilmeni kuitenkin, ettei kiertoliittymiä voida toteuttaa, koska ne eivät sovi asemakaavan mukaiselle Lepsämäntien katualueelle.

– Jos kiertoliittymät haluttaisiin toteuttaa, pitäisi Vanha-Klaukan asemakaava ”avata” ja tehdä kaavamuutos. Lisäksi kiertoliittymien alle jäävät maa-alueet tulisi kokonaisuudessaan hankkia kunnan omistukseen. Tämä ei aikataulullisesti tässä vaiheessa voisi tulla kysymykseen, koska Vanha-Klaukan alueen katuja ja vesihuoltoa rakennetaan ja tonttien myynti alkaa ensi vuonna, Korteniemi kommentoi.

Lisäksi Lepsämäntien–Vanha-Klaukantien itäisen liittymän pohjoispuolella on yksityisen omistuksessa oleva asuttu kiinteistö, jonka pihapiiriin kiertoliittymä ulottuisi.

– Lepsämäntien katualue sen sijaan on vielä valtion omistuksessa, mutta siirtyy kunnan maaksi aikanaan, kun kunta tekee Lepsämäntiestä kadunpitopäätöksen.

Korteniemen mukaan katusuunnitelmassa liikennevaloja esitettiin tulevaisuuden varauksena siitä syystä, että Lepsämäntien ylittäminen alkaa olla jalankulkijalle vaarallista ilman liikennevaloja.

– Koska kaikki suojatiet on osoitettu liittymäalueille mm. linja-autopysäkkiyhteyksien vuoksi, jouduttiin kaikkiin liittymiin esittämään liikennevaloja tulevaisuuden varauksena, hän perustelee.

Korteniemi myös sanoo, että ajoneuvoliikenteen toimivuuden kannalta ainoastaan Järvihaantien liittymässä liikennemäärät ovat kasvamassa ennustejaksolla noin vuoden 2040 ennustetilanteessa niin suuriksi, että liikennevalot tarvittaisiin.

Korteniemen mukaan kaikkein turvallisin ratkaisu olisi toteuttaa tielle kevyen liikenteen alikulut. Niiden toteuttaminen ei kuitenkaan tule kysymykseen, koska ne ovat tilaa vieviä ja niihin ei ole asemakaavassa varauduttu.

Teknisen lautakunnan päätöksen mukaan Lepsämäntielle toteutetaan ensimmäisessä vaiheessa katusuunnitelmaehdotuksen mukaisesti ainoastaan suojaputkivaraukset liikennevaloja varten Järvihaantien sekä Vanha-Klaukantien itäiseen ja läntiseen liittymään.

Liikennevalojen maanpäälliset rakenteet jätetään ensimmäisessä vaiheessa toteuttamatta ja niiden toteuttamisen tarvetta arvioidaan myöhemmin, kun Vanha-Klaukan asuinalueen tontit ovat pääosin rakentuneet. Liikennevalojen rakentamisesta päätetään myöhemmin erikseen.

Lisäksi lautakunta päätti, että Urheilupuiston koulun toteuttamiseen liittyvän asemakaavan liikenneselvityksen yhteydessä tutkitaan, voitaisiinko Vanha-Klaukan alueen suunnasta toteuttaa jalankulkijoille esimerkiksi saarekkeellinen suojatie painonappivaloin lähelle jäähallia, jolloin tien ylittäminen olisi turvallista, mutta haitta ajoneuvoliikenteelle olisi vähäisin.

Lepsämäntien parantamistoimenpiteet pyritään toteuttamaan viimeistään vuoden 2022 aikana. Kunta tekee Lepsämäntiestä väliltä Isosuo–Järvihaantie kadunpitopäätöksen ennen parantamistoimenpiteiden toteuttamista.

Fakta

Katusuunnitelma

Teknisen lautakunnan hyväksymän katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Lepsämäntielle toteutetaan tulevaisuudessa kanavoidut liittymät sekä vasemmalle kääntyville omat kaistat Järvihaantien liittymään, Vanha-Klaukantien läntiseen liittymään, Töyrypellontien liittymään ja Vanha-Klaukantien itäiseen liittymään. Lisäksi esitetään muutoksia linja-autopysäkkijärjestelyihin sekä uusia ja parannettuja jalankulku- ja pyörätieyhteyksiä Lepsämäntien linja-autopysäkeille ja nykyiselle Lepsämäntien jalankulku- ja pyörätielle.

Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetään myös tulevaisuuden varauksena, että Lepsämäntielle toteutettaisiin Järvihaantien, Vanha-Klaukantien itäiseen ja läntiseen sekä jäähallin liittymään liikennevalot turvaamaan kevyen liikenteen tienylitys.

"Lepsämäntiellä olisi pärjätty hyvin ilman liikennevalovarauksia"

Lepsämäntien katusuunnitelman palauttamista uudelleen valmisteltavaksi esittänyt Visa Tarikka (kok.) perusteli esitystään muun muassa alueen kaavoituksen tulevilla muutoksilla (Urheilupuisto, Lepsämäntien pohjoispuoli), kunnan nykyisellä taloustilanteella, Klaukkalan kehätien vaikutuksilla liikennemäärien muutoksiin ja pidemmän aikavälin liikenteen sujuvuudella.

Tarikka toivoi liittymien suunnittelua uudelleen kiertoliittymillä tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla niin autoliikenteen kuin kevyen liikenteenkin sujuvuus ja turvallisuus huomioiden.

– Vanha-Klaukka ei rakennu sellaisella kiireellä, ettei näitä näkökohtia voitaisi huomioida paremmin ja jaksottaa katusuunnitelman rakentumisen kustannuksia, hän perustelee.

Tarikka muistuttaa, että alueelle ei ole lyhyellä aikavälillä tulossa merkittävää rakentumista. Alueelle on myönnetty vasta rakennusluvat kahdelle kerrostalolle, joita kumpaakaan ei ole alettu rakentaa.

Tarikan mukaan Lepsämäntiellä olisikin pärjätty hyvin ilman liikennevalovarauksia. Hän muistuttaa myös, että muut taajamien isot sivuväylät, kuten Raalantie, Perttulantie, Kiljavantie, Lahnuksentie, Kirkkotie ja Kuonomäentie, ovat liikennevalottomia.

– Mieluummin olisi pitäny tehdä pidemmän päälle kunnollista eikä kiirehtiä halvimmalla kokonaisuutta, jota ilmankin vielä pärjätään.

Tarikka myös harmittelee sitä, että suunnittelua on tehty hänen mukaansa vaihtoehdottomasti eikä tulevia liikennemuutoksia ole kaavoituksessa huomioitu.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut