Puhuminen helpottaa – Palvelevaan puhelimeen soittajia painavat koronan tuomat ongelmat

– Puheluissa käydään läpi elämän isoja teemoja kuten surua ja avio-ongelmia, Minna Kotojärvi kertoo. Jari V.Niemi

Johanna Luumi

Valtakunnallinen Palveleva puhelin vastaa noin 4000 puheluun kuukaudessa. Kirkon tarjoama keskusteluapu on maksuton palvelu, jossa toimitaan nimettöminä. Palvelevaan puhelimeen vastaavat seurakunnan kouluttamat vapaaehtoiset.

Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Minna Kotajärvi kertoo, että ajankohtaiset aiheet ovat nyt korostuneet soitoissa.

– Viime keväästä alkaen soittajien mieltä ovat painaneet koronan tuomat ongelmat kuten eristäytyminen, sairastumisen pelko sekä yksinäisyys, joka on ollut soittajien ykkösaihe jo aikaisemminkin. Korona on etäännyttänyt ihmisiä yhä enemmän toisistaan, Kotojärvi sanoo.

Myös muut ajan ilmiöt ovat esillä puheluissa.

– Se johtuu soittajien profiilin muuttumisesta. Palvelevaan puhelimeen soittavat yhä nuoremmat ihmiset. Esimerkiksi Terapiakeskus Vastaamon tietomurto toi meille puheluita. Arkaluonteisten asioiden vuotaminen on ollut pelottavaa ja asiasta halutaan keskustella, Kotajärvi kertoo.

Puhelimeen tarttuvat yhtä lailla niin miehet kuin naisetkin.

– Ihmiset kokevat, että puhuminen helpottaa. Puheluissa käydään läpi elämän isoja teemoja, kuten surua ja avio-ongelmia.

Minna Kotajärvi pyörittää Järvenpään, Nurmijärven, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen seurakuntien Palvelevan puhelimen toimintaa. Hän kouluttaa päivystäjiä sekä järjestää työnohjausta vapaaehtoisille.

Vapaaehtoisia päivystäjiä on Kotojärven mukaan näissä viidessä seurakunnassa jo 40, mutta aina tarvitaan lisää. Koulutukset muokkautuvat vallitsevan korona-tilanteen mukaan toteutettavaksi joko sähköisesti verkossa tai kasvokkain pienryhmissä.

– Yhteydenotot valtakunnalliseen kirkon Palvelevaan chattiin lisääntyvät koko ajan. Sen vuoksi liitymme pienellä ryhmällä sen toimintaan tammikuussa. Ensi vuoden puolella alkavissa uusien vapaaehtoisten koulutuksissa tarjotaan hyvät valmiudet toimia sekä puhelimessa että chatin puolella, Kotojärvi kertoo.

– Monelle on helpompaa viestitellä chatissä puhelun sijaan ja etenkin nuorille sen käyttö on luontevaa. Monilla ei ole myöskään mahdollisuutta soittaa rauhassa vaan kirjoittelu on helpompaa, hän uskoo.

Palveleva Puhelin numerossa 0400 221 180 palvelee joka ilta kello 18–24.

Uusia päivystäjiä etsitään. Lisätietoa Minna Kotajärvi p. 040 729 3807, minna.kotajarvi@evl.fi.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut