Asukkaat eivät hyväksy Nurmijärven yksityistieuudistusta – taustalla tutkitaan nyt kunnan menettelyä

Liikenne: Asukkaat selvittävät vielä hoitosopimusjärjestelmää.

Pepe Perkiö ja Jouko Harjunpää kutsuvat helmikuussa muutkin yksityisteiden edustajat Monikkoon keskustelemaan yksityisteiden tilanteesta Nurmijärvellä. Riikka Laine

Riikka Laine

– Me haluamme oikeudenmukaisuutta ja yhdenvertaisuutta, Kirkkotien varressa asuvat Pepe Perkiö ja Jouko Harjunpää aloittavat.

Kirkkotien tiekunnan edustajat ovat tehneet kuluneen syksyn aikana satoja työtunteja selvittääkseen Nurmijärven kunnan yksityisteiden uutta toimintamallia ja sen taustaa.

Kunta on todennut vuosikymmeniä hoitamiensa yksityisteiden hoitosopimukset rauenneeksi toukokuun alusta. Sen jälkeen muun muassa Kirkkotien hoito siirtyi asukkaiden vastuulle.

– Tietomme mukaan Nurmijärvi on ainoa kunta, joka on tehnyt näin kategorisesti haja-asutusalueen ja taajamien kuntalaiset eriarvoistavan päätöksen.

Perkiö ja Harjunpää eivät pysty käsittämään, miten kunta voi yksivaltaisesti tehdä tällaisen päätöksen keskustelematta asiasta ensin asukkaiden tai tiekuntien kanssa.

Kaksikon näkemyksen mukaan kunta on omalla toiminnallaan, valmistelun huolimattomuudella, oikean tiedon salaamisella, sekä ohjaavalla viestinnällä ajanut päättäjät siirtämään yksityisteiden hoidon kunnalta asukkaiden vastuulle, vaikkei se olisi uuden lain tai Kuntaliiton ohjeen mukaan ollut tarpeen.

Kaksikko kritisoi myös sitä, että asioista on tiedotettu vasta päätösten valitusaikojen umpeuduttua.

Niin Perkiö kuin Harjunpää ovat olleet taustavaikuttamassa molempiin valtuustossa joulukuussa jätettyihin valtuustoaloitteisiin. Kaksikon mukaan moni valtuutettu on kokenut, että heitä on harhautettu useammassa päätöksenteon vaiheessa ja he kokevat, että asiasta keskustelua on ohjattu ja rajoitettu.

Kalle Mustosen (kesk.) aloitteessa vaadittiin kuntaa selvittämään kunnan viranhaltijoiden toimintaa yksityistieuudistusta päättäjille valmistellessaan. Maiju Tapiolinnnan (ps.) ja Jari Vainion (kok.) aloitteessa vaadittiin puolestaan muutosta läpiajettavien yksityisteiden avustusmalliin (NU 19.–20.12.).

Harjunpään mukaan viranhaltijat ovat ohjanneet liikaa päätöksentekoa.

– Väistämättä keskusteluissa on tullut ilmi, että myös muissa päätöksentekoprosesseissa virkamiesten käyttäytyminen on ollut samansuuntaista. Onko tämä vain jäävuoren huippu? Virkamiehiltä on unohtunut se, kenellä he ovat töissä ja se, että heidän pitäisi olla kuntalaisten puolella. Päättäjien pitäisi pystyä luottamaan siihen, että he saavat virkamiehiltä luotettavaa tietoa, eikä tässä tieasiassa ole näin käynyt, Harjunpää kritisoi.

Siksi Kirkkotien tiekunta on yhdessä muutaman muun tiekunnan kanssa valmistelemassa myös poliisille tutkintapyyntöä siitä, onko yksityistieasioiden valmistelu, esittely, päätöksenteko ja toimeenpano ollut hyvän hallintotavan ja lain mukaista.

Heidän mukaansa olisi tärkeää, että myös valtuustoaloitteen käsittelyyn ottava kunnanhallitus vaatii selvityksen tekemistä kunnan ulkopuolisen tahon toimesta – ja mahdollisimman pian.

– Asia olisi tärkeä selvittää tämän valtuustokauden aikana. Jos asiaa ei selvitetä, voi olla, ettei nykyiselle valtuustolle myönnetä vastuuvapautta kesäkuussa.

Kaksikko kertoo ymmärtävänsä sen, että hoitovastuu on tiekunnalla, mutta heidän mukaansa kustannusten osalta erityyppiset tiet tulisi huomioida aiemmin hyväksyttyä avustusmallia kattavammin. Lyhyet päättyvät yksityistiet ja pitkät läpiajotiet ovat heidän mukaansa kustannuksien osalta eri asemassa.

Esimerkiksi Kirkkotie on 7 kilometriä pitkä läpiajotie, ja sitä pitkin kulkee päivittäin arviolta yli 500 ajoneuvoa.

Tiekunta haluaisi säilyttää monelle nurmijärveläiselle tärkeän Kirkkotien edelleen käyttökuntoisena ja kuntalaisia palvelevana läpiajotienä, mutta sitä asukkaat eivät hyväksy, että kaikki tienpidon kustannukset pitäisi hoitaa tiekunnan jäsenten lompakosta. Onhan tien käyttäjinäkin paljon muitakin kuin tiekunnan osakkaita.

Perkiö ja Harjunpää arvioivat, että yksityisautojen, joukkoliikenteen, koulukuljetusten, maansiirtoautojen ja tavaraliikenteen rasittaman tien hoito voi maksaa yhdelle Kirkkotien tiekunnan osakkaalle keskimäärin 700 euroa vuodessa. Toki vuosikustannus voi olla olosuhteista riippuen myös vähemmän tai huomattavasti enemmän, sillä kuntakaan ei ole pystynyt kertomaan paljonko Kirkkotien tienpito on heille maksanut.

– Kunnan uudessa avustusmallissa läpiajotie voi saada ennakkotiedon mukaan avustusta maksimissaan 1125 euroa kilometriltä, mutta todellisuudessa hoitokustannukset voivat olla olosuhteista riippuen 4000–10 000 euroa kilometriltä vuosittain. Varsinkin pienituloiselle eläkeläiselle satojen eurojen tienhoitomaksu on kohtuuton.

– Me kuitenkin maksamme yhdenvertaisesti kunnallis- ja kiinteistöveroa niin kuin taajamien asukkaat ja osallistumme siten mm. taajamien katujen rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Olisi siten yhdenvertaista, että kunta kompensoisi hoitokustannuksia voimakkaammin yksityisteille, kuten aiemman 45 vuoden ajan.

Yksityisteiden edustajat koolle

Kirkkotien hoitokunta on ollut yksityistieasiasta yhteydessä useaan tiekuntaan ja keskustellut laajalti asiasta eri tahojen kanssa.

Kirkkotien hoitokunta kutsuu Nurmijärven yksityisteiden edustajat torstaina 11.2. klo 18–20 keskustelemaan Nurmijärven yksityisteiden nykytilanteesta ja mahdollisesta tulevaisuuden tahtotilasta Monikko-saliin.

Tilaisuuteen saa osallistua vain ennakkoon ilmoittautuneet yksityisteiden edustajat, yksi henkilö per tiekunta.

Tilaisuus on epäpoliittinen, mikä pyydetään huomioimaan osallistujia valittaessa.

Tilaisuudessa on voimassa ko. hetken viranomaisohjeet liittyen esim. kasvomaskin käyttöön ja käsihygieniaan.

Ilmoittautuminen osoitteessa https://urly.fi/1S6j ja lisätietoja saa osoitteesta kirkkotie.nurmijarvi@gmail.com

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut