Kuuluuko Nurmijärven kunnan maksaa avustusta enemmän joukkoliikenteestä yksityistiellä? Asiaa puidaan nyt oikeudessa

Kunta toivoo oikaisua Kullantöyrääntien päätökseen periä korvausta joukkoliikenteestä. Jos maaoikeus kuitenkin katsoo kunnan maksuvelvolliseksi joukkoliikenteestä, niin kunta vaatii muuttamaan maksuja tien käyttömaksuiksi. Kuvituskuva. Johanna Erjonsalo

Riikka Laine

Nurmijärven yksityistieasioita puidaan jälleen oikeudessa. Kunta hakee nyt käräjäoikeudesta ratkaisua yksityistien joukkoliikennekustannusten maksuun Kullantöyrääntiellä Kirkonkylässä.

Kullantöyrääntien tiehoitokunnan puheenjohtaja Pentti Wanhatalo kertoo, että kunnan tilaamia joukkoliikennevuoroja kulkee Kullantöyrääntiellä kaikkiaan seitsemän kertaa joka arkipäivä.

Koska joukkoliikenteen rasite on yksityistielle suuri, Kullantöyrääntien tiekunta päätti periä kunnalta korvausta tien käytöstä maanmittauslaitoksen suositusten mukaan.

Kunta omistaa kyseisen tien varresta kaksi metsätilaa, joten Wanhatalo kertoo saaneensa Tieyhdistyksestä neuvon, että maksut voi yhdistää metsätilojen omistajalle kuuluviin tieyksikkömaksuihin – onhan maksava tahokin sama.

Kaikkiaan tiekunta määritteli joukkoliikenteen tuoman rasitteen vuoksi kunnan osuudeksi noin 60 % kaikesta tiekunnan osakkaiden liikenteestä.

Nurmijärven kunta ilmoitti kuitenkin laskun saatuaan tiekunnalle, ettei ole tyytyväinen menettelyyn ja vaati päätökseen oikaisua. Wanhatalo ehti jo kutsua tiekunnan koolle oikaisuvaatimuksen käsittelyä varten, mutta joulun alla kunta ilmoittikin vetävänsä oikaisuvaatimuksen pois.

– Ehdimme jo luulla, että kunta hyväksyy näin ollen yksikkölaskelman, mutta saimmekin kutsun käräjäoikeuteen, Wanhatalo kertoo.

Hänen mukaansa käräjöinti tietää rahan menoa.

– Siihen uppoaa helposti parin kolmen vuoden tienhoitoon tarkoitetut rahat. Lisäksi tiekunta on toimintakyvytön pitkään, koska valituksesta johtuen lainvoimaista maksuunpanoluetteloa ei ole.

Kunnan käräjäoikeuteen jättämässä moitekanteessa vaaditaan kunnan metsäkiinteistöille osoitettujen erityisliikenteen tieyksiköiden poistamista ja uudelleen yksiköintiä. Kunta perustelee asiaa sillä, että Kullantöyrääntien asukkaat hyötyvät joukkoliikenteestä.

Kunta huomauttaa, että se voi avustaa tiekuntaa kunnossapitoavustuksin ja avustuksen suuruteen vaikuttaa mm. säännöllinen joukkoliikenne.

Wanhatalo sanoo, että kunnan avustus ei kuitenkaan missään nykyisessä muodossaan kata julkisesta liikenteestä aiheutuvia kuluja, vaan korkeintaan muiden kuntalaisten satunnaisen läpiajoliikenteen.

Wanhatalon mukaan asiassa on erikoista myös se, että tiellä kulkevan linjan 20 vuorot ovat pääosin Kiljavalta Rajamäelle suuntaavia koululaisia varten ja Kullantöyrääntie kuuluu Kirkonkylän koulupiiriin. Tiekunnan liikennöitsijältä saamat tiedot kertovat, ettei tien varresta kyytiin nousijoita käytännössä ole.

– Joukkoliikenteestä ei ole meille oikeasti mitään hyötyä. Olemme jopa ilmoittaneet kunnalle, että he voisivat meidän puolestamme lopettaa sen linjan.

Wanhatalo epäilee kunnan pelkäävän sitä, että tien kustannukset tulevat kunnalle kalliimmiksi kuin ne olivat aiemmin, jolloin kunta vastasi tien hoidosta. Kullantöyrääntie on ollut aiemmin kunnan hoidossa noin 35 vuotta.

– Pidän kunnan menettelytapaa tieasioissa pöyristyttävänä, koska tiekunta on järjestäytynyt kunnan ohjeiden mukaisesti ja päivittänyt yksikkölaskelmat vastaamaan nykyistä liikennekäyttöä. Asian hoitamiseen on mennyt useita kymmeniä tunteja omaa aikaa, Wanhatalo sanoo ja kiittää saamastaan tuesta muita tiekuntia ja aktiiveja.

Nurmijärven kunnan kannasta asiaan lisää NU:ssa lähiaikoina.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut