Yksityisteiden avustusmallien jatkokehittäminen nyt arvioitavana – konsulttiyhtiö tutkii yksityistieuudistuksen taustat

Kuvituskuva. Riikka Laine

Riikka Laine

Nurmijärven kunnan teknisellä puolella selvitetään nyt yksityisteiden avustusmallien toimivuutta ja jatkokehittämisen tarpeita.

Varsinkin läpiajettavien teiden osalta kunnan avustuskäytäntö on herättänyt kritiikkiä, ja avustusmallin mahdollisesta muuttamisesta jätettiin joulukuussa myös valtuustoaloite. Kunnanhallitus ohjasi aloitteen valmisteluun tammikuisessa kokouksessaan ja painotti vielä, että asia tulee käsitellä viipymättä. Lisäksi kh katsoi, että vilkkaimpia läpiajoteitä tulee kuulla asian valmistelussa.

Teknisen johtajan Jouko Lehtosen mukaan avustusmalli olisi tullut arvioitavaksi joka tapauksessa, koska kunnanhallitus linjasi jo viime vuonna avustusmalleja hyväksyessään, että niiden toimivuutta on arvioitava kahden täyden avustuskauden päätyttyä.

Lehtonen sanoo, että tarkastelua on hyvä nopeuttaa.

– Kun saamme tämän kauden avustushakemukset toukokuun loppuun mennessä, niin näemme millaisia tarpeita tiekunnilla on ja mitkä ovat toteutuneet kustannukset. Kokoamme vielä tiekuntien palautetta, toiveita ja kehitysehdotuksia, niin näiden perusteella voimme koota ehdotuksemme päätöksentekoa varten. Tarkoitus on, että päätöksiä avustusmallista voitaisiin tehdä ennen seuraavaa talvea, Lehtonen kertoo.

Lehtonen, kunnallistekniikan päällikkö Jyrki Meronen ja kiinteistöinsinööri Riku Hellgren uskovat, että osa avustusmalliin kohdistuvasta kritiikistä johtuu siitä, ettei avustusmallin mahdollisuuksia vielä tarkkaan tunneta.

Hellgren muistuttaa, että avustusluokat on jaettu kolmeen luokkaan tien liikenteellisen merkittävyyden mukaan.

– Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta päättää vuosittain avustusmäärät tiekilometriä kohden kunnossapitoluokittain. Kun talvet ja vuodet eivät ole samanlaisia ja avustuksien määräytymiseen vaikuttaa myös toteutuneet kustannukset, enimmäisavustusmäärät tiekilometriä kohden kunnossapitoluokittain voivat vaihdella vuosittain. Lautakunta voi päättää esimerkiksi läpiajoteille suuremman enimmäisavustusmäärän, Hellgren kuvaa ja kertoo, että seuraavan kerran myös enimmäisavustusmääristä on tarkoitus päättää elo-syyskuussa, kun lautakunta käsittelee avustukset.

Lehtonen, Meronen ja Hellgren ovat luottavaisia sen suhteen, että yksityistieasioita päästään jatkossa viemään eteenpäin paremmassa yhteistyössä kuin tähän asti.

Heidän mukaansa yksityistieuudistuksen alkuvaiheessa haasteena ovat olleet nukkuvat tiekunnat ja se, ettei tiekunnista ole välttämättä löytynyt yhteistyöntekijää. Kaikilla ns. hoitosopimusjärjestelmän piiriin kuuluneilla yksityisteillä kunnan yksityistietiedottamiseen ei havahduttu heti alussa, vaan vasta prosessin edetessä.

Nyt kunnassa ollaan luottavaisia, koska miltei kaikki tiekunnat ovat järjestäytyneet uuden yksityistielain vaatimalla tavalla ja yhteyshenkilöt selvillä. Jyrki Merosen mukaan vain viisi tiekuntaa ei ole aloittanut järjestäytymistä, ja lisäksi parikymmentä on sellaisia, jotka eivät ole saaneet järjestäytymistä vielä vietyä loppuun asti.

– On ilahduttavaa nähdä, että tiekunnat ovat ottaneet asiassa selvästi loppukirin ja kunnossapito on saatu hoitumaan.

– Ja mikä tärkeintä, niin lumimyräköiden aikaan myös näiden järjestäytymättömien tiekuntien teiden auraukset on hoidettu. Ne selvästi hoitavat asiaa omilla tahoillaan, vaikka eivät ole kokeneet järjestäytymistä tarpeelliseksi tai ole saaneet vietyä järjestäytymistä loppuun asti vielä. Eikä järjestäytyminen ole välttämättä pakollista, jos ei halua hakea avustusta tienpitoon. Pienet tiekunnat saavat tien hoidon ja muut lain velvoitteet varmaan järjestettyäkin ilman uudelleenjärjestäytymistä, mutta onhan tiekunnan olemassa olo helpompaa, kun ei aina tarvitsisi kaikkiin päätöksiin pyytää erikseen jokaisen osakkaan suostumusta.

Päivitetty su 7.2. klo 14: Korjattu tieto siitä, että kunnanhallitus linjasi jo viime vuonna avustusmalleja hyväksyessään, että niiden toimivuutta on arvioitava kahden täyden avustuskauden päätyttyä, ei yhden.

KPMG selvittää kunnan toimintaa

Kunnanvaltuustossa jätettiin joulukuussa myös toinen aloite, jossa haluttiin selvitettävän viranhaltijoiden toimintaa yksityisteiden avustusmalliuudistusta päättäjille valmistellessaan. Kunnanhallitus ohjasi myös tämän aloitteen tammikuussa konsernipalveluiden puolelle valmisteluun ja painotti asian selvittelyä viipymättä.

Kunnan lakimiehen Sari Forsströmin mukaan kunnanviranhaltijoiden toimintaa tulee arvioimaan konsulttiyhtiö KPMG.

– Selvityksen valmistumisen ajankohtaa on vielä vaikea lähteä arvioimaan, sillä se riippuu yhtiön muusta työtilanteesta. Mutta selvitys tulee julkiseksi sen valmistuttua, ja kunnanhallituksen sekä valtuuston arvioitavaksi, Forsström kertoo.

NU kertoi aiemmin tammikuussa, että myös muutamat tiekunnat valmistelevat poliisille mahdollista tutkintapyyntöä yksityisteitä koskevien päätösten taustavalmistelusta. Forsströmin mukaan KPMG:n tarkastelussa paneudutaan ja tutkitaan viranhaltijoiden toimintaa ja prosesseja tässä asiakokonaisuudessa. – Mahdollisen rikostutkinnan aiheellisuuteen tässä tapauksessa ei kunnan siten ole tarpeen ottaa kantaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut