Kehätieltä kohti Klaukkalaa tuleva tieyhteys etenee – asukkaita mietityttää ulkoilureitin kohtalo ja yhteys Viirinlaaksoon

Monet odottavat jo tieyhteyttä Klaukkalan uudelta kehätieltä Viirinlaaksoon. Nyt tehdään ensimmäistä osuutta, koska miljoonien tieyhteys on liian kallis toteuttaa kerralla.

Luhtajokilaaksossa Isoniitun ja Mäntysalon välillä kulkee suosittu ulkoilureitti ja talvella hiihtoladut, joilla liikkuu parhaimmillaan satoja ulkoilijoita päivässä. Lukijat ovat huolissaan, miten näiden käy Luhtajoen tieverkon toteutuessa. Riikka Laine

Riikka Laine

Nurmijärveläisillä on nyt mahdollisuus esittää mielipiteitään Klaukkalan uudelta kehätieltä Klaukkalan suuntaan tulevaan tieyhteyteen, kun kunta on asettanut Luhtajoentie-Havumäentie -tieyhteyden asemaakaavamuutoksen ja Luhtajoentien välin Luhtajoen eritasoliittymä-Havumäentie ja Havumäentien jatkeen katusuunnitelmaehdotuksen nähtäville.

Luhtajoentie-Havumäentie tieyhteys rakentuu Klaukkalan kehätien varteen rakennetun Luhtajoentien eritasoliittymän ja Mäntysalossa sijaitsevan Havumäentien välille. Yhteys tulee olemaan olennainen katuyhteys sen ympärille tulevaisuudessa rakentuvalle Äijäniitun asuinalueelle.

Luhtajoentie-Havumäentien esitetystä kiertoliittymästä on tulevaisuudessa tarkoituksena rakentaa myös yhteys Klaukkalan keskustaan Viirintielle, ja siitä yhteysvälistä odotetaan liikenteellisesti yhtä Klaukkalan merkittävimmistä kaduista.

Asukkaita on ihmetyttänyt, miksei kerralla tehdä yhteyttä Viirinlaaksoon, vaan ensin rakennetaan yhteys kehätieltä Mäntysaloon.

Alustavasti Luhtajoentie-Havumäentie -yhteyden toteuttamiseen on varattu rahaa vuosille 2021–2022. Havumäentien ja Viirintien väliseen yhteyteen ollaan tämän hetken suunnitelman mukaan investoimassa vuosina 2027–2028, mutta tätä osuutta on siirretty eteenpäin moneen kertaan.

Tekninen johtaja Jouko Lehtonen kertoi elokuussa 2019 NU:ssa, että Viirinlaakson yhdistäminen näihin teihin on kallein kokonaisuus, koska Luhtajoen ylityksen rakentaminen maksaa.

– Kantava pohja on niin syvällä, että joudutaan tekemään paalulaattaa. Tämän vuoksi rakentamista on lykätty tuonnemmaksi, Lehtonen selvitti.

Myös liikenneinsinööri Pia Korteniemi vetoaa siihen, että katuyhteys Luhtajoen ylitse Viirinlaaksoon on kustannuksiltaan erittäin kallis, joten katuyhteydet täytyy toteuttaa vaiheittain.

Luhtajoelta Viirinlaaksoon kulkevan katuosuuden hyvin alustava kustannusarvio on 25 miljoonaa, kun taas ensimmäisenä toteutettavan kehätien ja Mäntysalon välisen osuuden on arvioitu alustavasti maksavan 8–10 miljoonaa.

– Nämä kustannusarviot tarkentuvat vielä suunnitelmien edetessä. Ainakin Luhtajoentien jatkeen kustannusarvio tulee todennäköisesti muuttumaan tarkemman suunnittelun aikana, Korteniemi kertoo.

Hänen mukaansa kunta haluaa kuitenkin tässä vaiheessa edistää kehätien ja Mäntysalon välistä osuutta, koska kehätie on saatu otettua liikenteelle ja Luhtajoentien eritasoliittymä on toteutettu.

– Katuverkko on hyvä jo tässä vaiheessa toteuttaa kiinni kehätiehen, jotta myös uusi eritasoliittymä saadaan otettua liikenteelle, Korteniemi sanoo.

Lehtonen totesi niinikään elokuussa 2019, että yhteyttä ei kannata toteuttaa, ennen kuin sen varteen on kaavoitettu asutusta.

Yleiskaavapäällikkö Anita Pihalan mukaan uuden asuinalueen kaavoitusta ollaan nyt valmistelemassa laatimalla alueelle selvityksiä kaavoituksen lähtötiedoiksi, mutta lopullinen kaavoittamisen aikataulu on sidoksissa alueen sisäisen kunnallistekniikan rakentamisinvestointien aikatauluun ja osittain katuyhteyden toteuttamisaikatauluun.

– Investointien aikataulun osalta ei ole vielä varmaa tietoa.

– Sen sijaan Luhtajoentien välin Viirintie-Havumäentie yleissuunnitelma on tehty ja asemakaavan laatiminen on käynnissä Viirinlaakso II asemakaava-alueella.

Nurmijärven Uutisiin yhteyttä ottaneet lukijat pohtivat sitä, mikä on Mäntysalon ja Isoniitun välillä Luhtajokilaaksossa sijaitsevan valaistun ulkoilureitin kohtalo tieyhteyksien toteutuessa. Talvisin koko Luhtajokilaakso on merkittävä ulkoilualue klaukkalalaisille, kun pellolla kulkee nytkin kilometreittäin hiihtolatuja.

Korteniemen mukaan kunnassa tiedostetaan, että ulkoilualue on kuntalaisten suuressa suosiossa.

– Tämänhetkisen arvion mukaan nykyinen ulkoilureitti jäisi osittain käyttöön ja osittain yhteys tulisi tulevaisuudessa olemaan osa Luhtajoentien varren jalankulku- ja pyörätietä. Tämä asia tarkentuu asemakaavan laatimisen yhteydessä, Korteniemi kertoo.

Kuntalaiset ovat ihmetelleet myös sitä, miksi merkittävän ulkoilualueen poikki kulkevan tieyhteyden linjauksesta ei ole käyty suurempaa keskustelua ja olisiko linjaukselle vaihtoehtoja.

Pihalan mukaan kunta on vielä kertaalleen selvittänyt erilaisia vaihtoehtoisia linjauksia sekä niiden vaikutuksia, mitkä on esitelty päättäjille ennen kaavaehdotuksen hyväksymistä vuodenvaihteessa 2019/2020 kaavaehdotusvaiheessa.

– Tulee kuitenkin muistaa, että Luhtajoentien linjaus on ratkaistu vuonna 2015 hyväksytyssä Klaukkalan osayleiskaavassa. Jos olisi valittu yleiskaavasta poikkeava linjaus, se olisi tarkoittanut yleiskaavan muuttamista.

Asukkailla on mahdollisuus vaikuttaa Luhtajoentie-Havumäentie välisen osuuden asemakaavaan nyt 14.3. saakka.

Asemakaavapäällikkö Taneli Heikkilän mukaan Havumäentieltä Viirintielle kulkevaa katuosuutta tullaan puolestaan käsittelemään vielä Viirinlaakso II:n asemakaavavaiheessa.

– Luhtajoentien jatke välillä Viirintie Havumäentie on alustavasti linjattu selvitysten ja ympäröivän katuverkon perusteella. Lopullinen sijainti on tarkoitus ratkaista Viirinlaakso II -asemakaavahankkeessa. Toivomme näkemyksiä kadun linjauksesta tämän asemakaavahankkeen yhteydessä. Tavoitteena on tuoda kaavaluonnos nähtäville vielä kuluvan vuoden aikana.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut