Kässämessuille odotetaan 60 000 kävijää – mukana myös paikallisia yrityksiä

Ann-Marie Hagman osallistuu viikonloppuna Kässämessut netissä -verkkotapahtumaan. 20.6. hän avaa yleisölle puutarhansa, jos koronatilanne sen sallii. Anton Soinne

Anne Kanerva

Poikkeukselliset ajat ovat saaneet yrittäjät kehittämään uusia keinoja tavoittaa asiakkaita.

Koronan alkumetreillä kourallinen yrittäjiä polkaisi verkkoon käsityömessujen sarjan. Ensi viikonloppuna vuorossa ovat jo viidennet virtuaalimessut.

Keväiset kässämessut netissä -nimiseen verkkotapahtumaan odotetaan kolmen päivän aikana 300 yrittäjää ja yli 60 000 kävijää. Viimeisen vuoden aikana kiinnostus kädentaitoihin on kasvanut remontoinnin ja puutarhanhoidon ohella.

Sipoolainen yrittäjä Ann-Marie Hagman näyttää sunnuntaina kello 12 messujen livelähetyksessä, miten luonnonmateriaaleista valmistetaan kasvovettä ja seerumia.

Lähetys tehdään Näsiksen vanhalla maatilalla, jossa Hagmanilla on kodin yhteydessä Nature by Amppu -yrityksen tilat.

– Messut ovat hyvä esimerkki siitä, että alan yrittäjät ovat kekseliäitä ja pystyvät nopeasti muuntautumaan. Korona on kurittanut monia muita aloja vielä rankemmin, hän sanoo.

Messuista tuli suurempi menestys kuin osattiin odottaa.

Mukana on myös nurmijärveläisiä yrittäjiä, muun muassa Sanna Lindbergin Misanja, jonka valikoimiin kuuluvat esimerkiksi käsinvärjätyt langat, valmiit käsityöt ja tarvikkeet.

Kässämessut netissä -tapahtuma 19.–21.3. kokoaa verkossa yhteen tarvikemyyjiä ja valmiiden käsityötuotteiden myyjiä.

Virtuaalimessut tarjoavat kaikille jotain: materiaaleja, ohjeita, ideoita ja vinkkejä sekä valmiita käsityötuotteita.

– Messuista tuli suurempi menestys kuin kukaan osasi odottaa. Messuilla yrittäjät ovat myös oppineet ottamaan somekanavat aivan uudella lailla haltuun. Livelähetysten ja videoiden teko ovat ottaneet käsityöalalla aimo harppauksia, sanoo yksi järjestäjistä, Vinkeen yrittäjä Kreetta Ahonen.

Ruudun välityksellä on mahdollista vierailla lammastilalla katsomassa keritsemistä, nähdä lasinpuhallusta livenä tai päästä katsomaan, kuinka seppä takoo pajassaan kuuman ahjon äärellä.

Virtuaalisuus tarjoaa mahdollisuuden opetella uusia taitoja tai kuunnella luentoja eri aiheista. Yritysten arkeen pääsee kurkistamaan

Kurkista kulisseihin -videoiden kautta. Facebook-ryhmässä ja -sivuilla lähetetään tapahtuman ohjelmaa, yritykset voivat julkaista monenlaista sisältöä ja asiakkaat voivat kysellä ja kommentoida. Ohjelmaa voi seurata myös verkkosivustolla, jonne se striimataan Facebookista.

– Virtuaalimessuilla yritykset ovat saaneet kovasti kaivattua myyntiä. Kauppaa on tehty verkossa jopa isojen tapahtumien verran, kertoo PaaPii Designin toimitusjohtaja Anniina Isokangas.

– Kulut ovat kuitenkin vain murto-osa verrattuna livetapahtumiin osallistumiseen. Virtuaalimessut ovat pelastaneet monen yrittäjän kuluneen vuoden. Moni on osallistunut useammille tai jokaisille messuille.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut