Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ikäihmisistä tehtyjen huoli-ilmoitusten määrä voimakkaassa kasvussa – Nurmijärvellä määrä tuplaantui

Vanhukset: Ikäihmisistä tehtyjen huoli-ilmoitusten määrä on voimakkaassa kasvussa Keusoten alueella, myös Nurmijärvellä.

Kuka tahansa yksityishenkilö voi tehdä ilmoituksen iäkkään henkilön palvelutarpeesta, niin sanotun huoli-ilmoituksen. Tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi kauppareissulla, kun samassa kaupassa asioi tuttu vanhus, jonka käyttäytyminen ei ole enää entisellään.

Ilmoitusten määrä on voimakkaassa kasvussa Keusoten alueella. Nurmijärvellä ikäihmisten huoli-ilmoituksia tehtiin vuonna 2017 yhteensä 56 kappaletta ja vuonna 2020 jo 110. Määrä on siis tuplaantunut muutamassa vuodessa.

– Yleisin syy ilmoituksen tekemiseen on ollut pärjääminen. Näissä luvuissa ei välttämättä ole edes kaikkia, vaan sosiaali- ja kriisipäivystyksen kautta tulleet vanhuspalvelulain mukaiset kirjalliset ilmoitukset. Lisäksi ilmoituksia on voinut tulla esimerkiksi puhelimen kautta, Keusoten ikäihmisten asiakasohjauksen esimies Riitta Samola kertoo.

Ilmoitusten määrän kasvu johtuu osaltaan myös ikäihmisten määrän kasvusta. Keusoten alueella päivässä tulee tällä hetkellä 5–15 ilmoitusta.

Tyypillisin tilanne on sellainen, että vanhus on löydetty harhailemasta, eikä hän osaa kertoa, missä hän asuu. Usein ulos on lähdetty liian vähissä vaatteissa ja kenties yöllä. Jo lähes kahdeksan vuoden ajan on kuka tahansa yksityishenkilö voinut tehdä ilmoituksen iäkkään henkilön palvelutarpeesta.

Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä. Huoli-ilmoituksen voi tehdä iäkkäästä henkilöstä, joka näyttää olevan kykenemätön huolehtimaan itsestään, omasta terveydestään tai turvallisuudestaan.

Tyypillisin tilanne on sellainen, että vanhus on löydetty yksin harhailemasta.

Joskus samasta vanhuksesta voi tulla useitakin ilmoituksia. Vanhuspalvelulaissa määritelty huoli-ilmoitus on ilmoitus, jonka voi tehdä, jos on huolissaan ikäihmisen voinnista, toimeentulosta tai kohtelusta. Tavalliselle kuntalaiselle ilmoituksen teko on oikeus, mutta viranomaisille ilmoituksen tekeminen on lakiin perustuva velvollisuus.

Huoli-ilmoituksen jälkeen kunnan on otettava vanhukseen yhteyttä ja selvitettävä hänen palveluntarpeensa. Samola toivoo, että asiakasohjaukseen oltaisiin matalalla kynnyksellä yhteydessä, kun herää huoli esimerkiksi omasta pärjäämisestä tai oman läheisen tilanteesta.

– Varhaisella tuella on helpompi puuttua mahdollisiin ongelmiin jo ennen kuin tilanteet kriisiytyvät.

– Asiakasohjaus pyrkii aina tukemaan asiakkaan omia voimavaroja, joka on toimivampaa silloin, kun ongelmat ovat vielä pieniä, Samola painottaa.

Ilmoitukset tehdään pääosin puhelimitse, sähköisesti tai ympärivuorokautisen sosiaali- ja kriisipäivystyksen välittämänä.

– Tyypillisimmät huoli-ilmoitusten tekijät ovat ensihoito sekä omaiset ja läheiset, kertoo Samola.

– Syitä yhteydenottoon ovat usein huoli muistisairaudesta ja sen vaikutuksesta toimintakykyyn, kotona pärjäämisen haasteet, päihteet ja jossain määrin myös lähisuhdeväkivalta.