Maastomerkkaustyöt ja kasvillisuuden inventointi aloitetaan Karjaa–Hankovälillä viikolla 17, ja työn arvioidaan kestävän touko-kesäkuun ajan. Sen jälkeen työt etenevät Karjaa–Hyvinkää-välille heinä-syyskuun ajalle, jolloin niitä tehdään myös Nurmijärven rataosuudella.
Väylävirastolla on oikeus poistaa rautatien suoja-alueelta puita ja korkeita pensaita, sekä rajoittaa puuston korkeutta. Kasvillisuutta poistetaan tarvittaessa myös kiinteistöiltä, jotka sijaitsevat rautatien suoja-alueella.
Rautatien suoja-alueella oleva puusto ja muut korkeat kasvit muodostavat riskin rautatieliikenteen turvallisuudelle. Radalle kaatuvat puut aiheuttavat merkittävää haittaa rautatieliikenteelle ja voivat pahimmillaan aiheuttaa junan suistumisen raiteilta.