Sloganeita uudistetaan kunnissa harvakseltaan – Nurmijärvi luottaa positiiviseen ilmiöön

Nurmijärven viestintäpäällikkö Teemu Siltanen Riikka Laine

Anne Sirvio

Kuntamarkkinoinnissa sloganeilla pyritään näkyvyyteen ja maineen rakentamiseen. Joskus naseva slogan syntyy sattumalta ja päätyy kunnan iskulauseeksi. Karvanopistaan tunnettu Pieni, suuri kaupunki Kerava aikoo uusia viestinnän strategisia linjauksiaan uuden viestintäjohtajan myötä, joka aloitti työnsä huhtikuun alussa. Keravan kaupunkistrategia tähtää siihen, että Keravalla arki on onnellista ja toimivaa.

– Meillä on yksi pääviesti: Kerava on hyvän elämän kaupunki, kertoo Anni Pasuri Keravan viestinnästä.

Tuusulan kunnan slogan Elämisen taidetta on peräisin vuoden 2018 brändiuudistuksesta.

– Uskon, että slogan on puhutteleva, sillä se tiivistää koko brändin ytimessä olevan mahdollisuuden omanlaisensa elämän rakentamiseen, sanoo Paula Miettinen Tuusulan viestinnästä.

Sloganeita uudistetaan kunnissa harvakseltaan. Hyvä brändi kantaa vuosien yli.

Järvenpää - Elinvoimainen kulttuurikaupunki uusi brändinsä vuonna 2019. Uusi konsepti Järvenpääasia visuaalisine ilmeineen syntyi yhteistyönä kaupunkilaisten ja sidosryhmien kanssa. Uuden brändin käyttöönotto on pitkä projekti ja sen eteen tehdään edelleen töitä. Varsinaista kiinteää slogania ei tällä kertaa määritelty. Syvää yhteyttä rakennetaan sloganin sijaan sanapareilla kuten esimerkiksi hyvinvointia ja onnea, kenkätehtaita ja sushia.

Kuntalaiset ovat ottaneet sloganit omakseen ja niihin viitataan ahkerasti esimerkiksi somessa.

Teemu Siltanen

– Sanapareja syntyy koko ajan lisää käytön myötä. Muuntuva slogan uudistuu koko ajan ja käy kaikkiin tilanteisiin, sanoo Heli Vastamäki Järvenpään viestinnästä.

Mäntsälässä uudistustöihin ryhdyttiin viime vuonna ja sloganin varsinainen lanseeraus on vielä tekemättä. Viimeisin Mäntsälä - kotipysäkki on kuntakonsernin markkinointiryhmän ideoima slogan, joka kuvaa sitä, että Mäntsälässä on hyvä pysähtyä olemaan. Jokainen matkailija tietää, miten ihanaa on tulla kotipysäkille.

– Samalla se kuvaa sitä, että Mäntsälästä on helppo liikkua myös muualle tarvittaessa. Kotiin on kuitenkin aina helppo tulla, sanoo Esa Siikaluoma Mäntsälän viestinnästä.

Edelliset sloganit ovat kymmenen vuoden takaa, mutta nekin ovat vielä joiltain osin käyttökelpoisia: Mäntsälässä on hyvä asua ja yrittää ja Menesty Mäntsälässä.

Nurmijärvellä sloganiksi on määritelty Nurmijärvi – Positiivinen ilmiö. Lisäksi vuoden 2019 mainoskampanjan yhteydessä syntynyt slogan Ylpeästi lande on yleistynyt myös muuhun käyttöön kuin alkuperäiseen kampanjaan. Slogan saattaa muuttua uuden strategian yhteydessä. Tämä on tulevan valtuuston käsissä.

– Kuntalaiset ovat ottaneet sloganit omakseen ja niihin viitataan ahkerasti esimerkiksi somessa. Koen tämän myönteisenä, sillä sloganit ovat symboleita, jotka mahdollistavat laajemman yhteiskunnallisen keskustelun kuntaan liittyen, sanoo Teemu Siltanen Nurmijärven viestinnästä.

Sipoon slogan Avaa aamusi metsäpolulla kuvastaa hyvinvointia, jota Sipoon luonto tarjoaa, ja sitä, miten voimakkaasti luonto on läsnä arjessa. Slogan on otettu käyttöön 2018 alussa, jolloin se uudistettiin osana kunnan brändiä. Työ tehtiin yhdessä ammattikorkeakoulu Haaga-Helian kanssa. Vanha slogan on jäänyt monelle mieleen, ja sitä pidettiin varsin onnistuneena: Sipoo – Suomen halutuin valittiin sloganiksi sen jälkeen, kun Helsinki alkoi hamuta Sipoon länsiosia itselleen.

Slogan tutuksi

Slogan on lause, joka luo tuotteelle, kaupungille tai kunnalle tietyn imagon.

Samalla tavalla kuin yritykset kilpailevat asiakkaista, myös kunnat kilpailevat asukkaista,

Toiset sloganit muistetaan vielä vuosienkin päästä, mutta jotkut ovat niin latteita etteivät ne erotu joukosta lainkaan.

Ennen kunnan sloganit ilmenivät tienvarsikyltistä kuntaan saavuttaessa.

Enää monissa kunnissa ei kuitenkaan turvauduta pelkästään sloganeihin, vaan kuntaa kuvamaan muokataan useita eri lauseita eri yhteyksiin, kuten esimerkiksi Järvenpäässä.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut