Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Korona vaikuttanut etenkin nuorten jaksamiseen – "Etäkoulu on haastavaa heille, joiden on vaikea keskittyä"

Mielenterveys: Etenkin koululaiset ovat kärsineet koronan vaikutuksista.

Klaukkalan peruskouluilla työskentelevän vastaavan koulupsykologin Laura Hyttisen näkökulmasta koronavuosi on sujunut alakoulun oppilaiden osalta hyvin ja yläkoululaisten osalta melko hyvin. Eniten koronan haittavaikutuksista tuntuvat kärsineen lukiolaiset ja muut toisen asteen opiskelijat.

– Etenkin alakouluissa koulu on pidetty mahdollisimman normaalina tietyt rajoitukset ja käytännöt huomioiden, ja lapset ovat saaneet olla oman luokkansa kanssa vuorovaikutuksessa kuten ennenkin, Hyttinen sanoo.

Koulujen yhteiset tilaisuudet ovat loppuneet tai siirtyneet virtuaalisiksi ja luokkien keskinäinen vuorovaikutus on ollut vähäistä, mikä osaltaan on vaikuttanut kokemukseen koulunkäynnistä.

– Perusarki alakouluissa on ollut kuitenkin touhukasta ja mukavaa. Peruskoulun puolella korona on varmasti ollut haasteellisinta opettajille, jotka ovat yrittäneet pitää arkea toimivana ja turvallisena lapsille.

Hyttinen muistuttaa, että tapaamiset toisten opettajien kanssa ja yhteiset palautumiset kahvikupin äärellä opettajainhuoneessa ovat vähentyneet ja opettajankokoukset ovat siirtyneet virtuaalisiksi. Kuitenkin myös osa opettajista on sopeutunut tilanteeseen hienosti ja kokenut lukuvuoden sujuneen erilaisista rajoituksista huolimatta mielekkäästi.

Perheet, joissa ei ennestään ole ollut haasteita vanhemmuudessa tai esimerkiksi päihde- tai mielenterveysongelmia ovat selvinneet koronasta pääsääntöisesti hyvin.

Kriisithän ovat ihmiselle aina kasvun mahdollisuuksia.

– Osalle arjen rauhoittuminen, perheen keskinäisen ajan lisääntyminen ja muun muassa luonnossa liikkuminen ovat olleet myönteinen muutos elämässä, Hyttinen sanoo.

Lukioissa ja ammattioppilaitoksissa nuoret ovat kärsineet Hyttisen mukaan koronan vaikutuksista enemmän. Etäkoulujaksot ovat olleet pitkiä, ryhmäytyminen ja sosiaalinen vuorovaikutus toisten nuorten kanssa on ollut vähäistä ja nuoret ovat joutuneet selviytymään opinnoistaan hyvin itsenäisesti. Lukiolaisilta on myös peruuntunut tärkeitä lukioaikaan liittyviä perinteitä kuten penkkarit ja abi-risteilyt.

– Muutenkin etäkoulu on haastavaa sellaisille lapsille ja nuorille, joiden on vaikea keskittyä, suunnitella ja toteuttaa itse koulutehtäviään. Osalla sosiaaliset suhteet kuten myös liikkuminen ovat vähentyneet selvästi etäkoulun ja harrastusten tauolle jäämisen myötä. Osalle etäkoulu kuitenkin sopii, Hyttinen huomauttaa.

Opiskeluhuollon psykologien työmäärä on viime vuosina yleisestikin ottaen kasvanut. Yksilötapaamisten lisäksi tärkeäksi työalueeksi on muodostumassa yhteisöllinen opiskeluhuolto eli koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen.

– Korona ei varsinaisesti ainakaan omalla kohdallani ole ollut lasten psykologille hakeutumisen syy. Se on ollut lähinnä yksi taustalla vaikuttavista tekijöistä. Toisen asteen oppilaitoksissa tilanne on ollut toinen. Se miksi korona ei näy vahvasti omissa asiakkaissani johtunee monesta asiasta: ne, joihin korona on vaikuttanut kovimmin, saavat tuen yleensä muualta kuten perhesosiaalityöstä tai lastensuojelusta, Hyttinen sanoo.

Hänen mukaansa Klaukkalan alueella monet perheet ovat selvinneet koronavuodesta hienosti.

– Arjen rauhoittumisen, ehkä sen myötä myös omaan itseensä paremmin tutustumisen ja oman luontoyhteyden vahvistumisen myötä moni onkin kuluneen vuoden aikana itse asiassa kasvanut ja kehittynyt, kriisithän ovat ihmiselle aina kasvun mahdollisuuksia, hän sanoo.