Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Nurmijärven kuntavaaliehdokkailta jyrkkä ei ruuhkamaksuille – "Käytännössä kiusantekoa työssäkäyville"

Nurmijärven Uutisten vaalikoneeseen vastanneet kuntavaaliehdokkaat ovat voimakkaasti ruuhkamaksuja vastaan.

Vaalikoneessa ehdokkaille esitettiin väittämä Nurmijärven tulee vastustaa yksityisautoiluun kohdistuvia ruuhkamaksuja. Vastanneista 88 prosenttia on väittämän kanssa samaa mieltä, 8 prosenttia eri mieltä. 4 prosenttia ei osaa sanoa kantaansa.

97 prosenttia perussuomalaisten, 95 prosenttia keskustan ja kokoomuksen, 93 prosenttia SDP:n, 72 prosenttia Vasemmistoliiton ja kaikki Liike Nytin ja kristillisdemokraattien vastaajat ovat ruuhkamaksuja vastaan.

– Ruuhkamaksut rankaisevat työssäkäyviä ihmisiä kohtuuttomasti. Vastustan täysin ruuhkamaksuja sekä polttoainehintojen korotuksia, Marko Nikkanen (ps.) perustelee vaalikoneessa vastaustaan.

– En hyväksy ruuhkamaksuja, koska se lisää eriarvoisuutta, sekä aiheuttaa osalle työssäkäyvistä tilanteen, jossa työn tekemisen kannattavuus heikkenee merkittävästi, Hanna Nieminen (kok.) puolestaan perustelee.

Myös Matti Vanhanen (kesk.) on samalla kannalla.

– Vastustan niitä myös eduskunnassa, hän kirjoittaa vastauksessaan.

Tarja Heino (sd.) muistuttaa vastauksessaan, että osa kunnan asukkaista käy töissä pääkaupunkiseudulla, ja on tilanteita ja ammatteja, joissa julkinen liikenne ei olisi vaihtoehto.

– Eli rangaistaisiin työssä käynnistä. Jos olisikin päästötön vaihtoehto kaikille olemassa, mutta kun ei ole, ruuhkamaksut olisivat tällä hetkellä käytännössä pelkästään kiusantekoa työssäkäyville. Julkista liikennettä sekä kunnan sisällä että ulkopuolelle sen sijaan on syytä edistää.

Myös Tuulikki Lahti (kd.) muistuttaa, että monille vuorotöille tekeville ihmisille on mahdotonta kulkea ilman omaa autoa työhön.

– Miten muuten voi kello neljäksi aamulla mennä esimerkiksi Espooseen töihin kuin omalla autolla?

Hannu Toikkasen (vas.) mukaan julkisen liikenteen tarjontaa tulee lisätä Nurmijärvellä.

– Työpaikat sijaitsevat laajalla alueella, tällöin tarvitaan omaa autoa. Ymmärrän tähän kohdistuvan paineen HSL:n alueella, jossa halutaan rajata sisään tulevaa autojen määrää, samaa mieltä väittämän kanssa oleva Toikkanen perustelee.

RKP:ssa äänet jakautuivat samaa mieltä ja ei osaa sanoa -vaihtoehdon välille.

– Kehyskuntien asukkaista peräti 42 prosentin työpaikka sijaitsee oman asuinkunnan ulkopuolella. Kaikkien kuntien alueilla ei ole toimivaa joukkoliikennettä saatikka ratayhteyttä, joten työhön pääsy omalla autolla on ainoa mahdollisuus. Ruuhkamaksut kuormittaisivat erityisesti matalapalkka-aloilla työskentelevien ihmisten taloutta, Mika Valli (r.) perustelee.

Vihreistä 39 prosenttia on sitä mieltä, että Nurmijärven ei tule vastustaa yksityisautoiluun kohdistuvia ruuhkamaksuja.

–  Kyllä ruuhkamaksut ovat perusteltuja, niillä on myös joukkoliikenteen käyttöön kannustava vaikutus, Jarmo Hannula (vihr.) perustelee.

Myös Avoimen puolueen ainoa vastaaja on ruuhkamaksujen kannalla.

– Ruuhkamaksut pitää ohjata julkisen esimerkiksi raideliikenteen kehittämiseen. Vain silloin niitä pitää kannattaa mutta ei pelkkänä rangaistusmaksuna autoilijoille, Juhani Somersalo (ap.) perustelee.