Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sähköautojen kierrätyksen ohjeet laahaavat perässä –"kierrättäminen ei käy kädenkäänteessä"

Sähkö- ja kaasuautot ovat tulleet markkinoille niin kovalla rytinällä, että niiden kierrättämiseen liittyvä ohjeistus ei ole toistaiseksi pysynyt vauhdissa mukana.

Näin asian näkee Teräskolmio Oy:n osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Hiukka.

– Esimerkiksi sähköauton kierrättäminen ei käykään ihan kädenkäänteessä siten, että akku irti ja loppuauto murskalle.

– Koska akussa on niin suuri jännite, vaatii sen poistaminen muun muassa työntekijöiden erillistä kouluttamista, Hiukka toteaa.

Hänen mukaansa myös akun kolahdusherkkyys tuo työhön omat paloturvallisuusriskinsä.

Autot ovat tuottajavastuun alaista jätettä.

Suomessa maahantuojat ja autovalmistajat ovat kuitenkin ulkoistaneet sen Suomen autokierrätykselle, jolla on operaattorisopimus neljän murskalaitoksen kanssa.

Kuluttaja voi viedä autonsa erillisiin vastaanottopisteisiin, jotka esikäsittelevät ne ja toimittavat edelleen murskalaitoksille.

Yksi niistä on Hyvinkäällä ja Nurmijärven Röykässä vaikuttava Teräskolmio.

– Polttomoottoriautot voidaan kierrättää suoraan niin, että otamme niistä kaiken ylimääräisen – esimerkiksi nesteet, akut, katalysaattorit ja renkaat – pois, jonka jälkeen loppuauto menee murskalaitokselle sellaisenaan, Hiukka sanoo.

Sähköautojen kohdalla vastaanottopisteet ovat tällä hetkellä kuitenkin melko toimettomia.

Esimerkiksi Teräskolmiolla ei ole toistaiseksi valmiuksia niiden purkamiseen, eikä väkeä ole myöskään järkevää vielä kouluttaa, koska tarkkoja ohjeita siihen liittyen ei ole.

Niinpä jokainen heille toimitettava sähköauto käydään yksitellen läpi yhdessä murskalaitoksen kanssa.

– Heillä koulutusta on annettu. Me puolestaan odotamme tällä hetkellä ylhäältä päin asiaan liittyviä ohjeistuksia. Niiden laatimista on puolestaan viivyttänyt se, että operaattorien tulee ennen sitä saada valmiiksi omat turvallisuusohjeensa, Hiukka sanoo.

Myös kaasuautot tulevat vaatimaan erityistä huomiota osakseen, sillä niiden kaasusäiliöiden irrottaminen on oma erityisosaamista vaativa työnsä.

Teräskolmion talouspäällikkö Erja Yli-Kahila uskookin, että se tulee näkymään kierrätyksen hinnassa.

– Koska sähkö- ja kaasuautot vaativat enemmän huomiota, tulevat näin ollen kustannuksetkin nousemaan. Lisäksi se vaatii jatkossa yhä enemmän kierrätysjärjestelmältä, Yli-Kahila sanoo.

Hiukkaa nykytilanne ja ohjeistuksen puute ihmetyttävät. Auton käyttöikä kun ei aina ole ainoa syy, joka vaikuttaa romuttamispäätökseen.

– Vaikka sähköautojen akut kestäisivätkin, niin kolariautoja voi tulla kierrätykseen ennen sitä, joten kyllähän valmiit kierrätysohjeet tulisi olla olemassa. Ja kyllähän se vielä sieltä tulee, mutta ennen sitä elämme kyllä mielenkiintoisia aikoja, hän toteaa.