Moni sen tietää: Tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa – "Yksi liikennekulttuurimme mustista pisteistä"

Kuvituskuva. Katja Juurikko
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksista piittaamatta. Tätä mieltä on lähes 80 prosenttia tuoreen kyselyn vastaajista.

Osa ajaa tietyömaan kohdalla säntillisesti ja osa ei huomioi alennettua nopeusrajoitusta ollenkaan.

– Silloin nopeuserot voivat olla yllättävänkin suuria, ja onnettomuusriski kasvaa. Kaahari asettaa itsensä lisäksi vaaraan myös muut tielläliikkujat sekä tietyömaan työntekijät. He painavat hommia, jotta liikenne olisi jatkossa yhä sujuvampaa, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen tiedotteessa.

Liikenneturvan kyselyn mukaan useampi kuin kolme neljästä eli 78 prosenttia suomalaisista katsoo, että tietyömaiden kohdalla ajetaan liian kovaa nopeusrajoituksesta piittaamatta.

– Kyselyn tulos kertoo selvää viestiä siitä, että tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattaminen on yksi liikennekulttuurimme mustista pisteistä. Rajoitusten noudattamatta jättäminen tekee tiet vähemmän turvalliseksi meille kaikille, Savolainen huomauttaa.

Tietyömaa-alueelle saavuttaessa on tärkeintä hidastaa oma nopeutensa ainakin rajoituksen mukaiseksi sekä sellaiseksi, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin ja ehtii tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan.

Joskus tietyömaalla ei näytä tapahtuvan juuri sillä hetkellä mitään. Tämä ei kuitenkaan ole syy soveltaa tieliikennelakia omiin tarkoitusperiinsä, Liikenneturva muistuttaa.

– Jos paikalla on vaikkapa viikonloppuaikaan yhä alennettu nopeusrajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, kuten ihmisiä töissä. Rajoituksille ja muille opasteille on aina syynsä, eikä kyse ole koskaan kiusanteosta, tähdentää Savolainen.

Jos liikkuu ruuhka-aikaan ja haluaa välttää isoimmat tietyöt matkan aikana, kannattaa katsoa vaihtoehtoisia reittejä jo ennen lähtöä.

Tietyömaiden kohdalla voi usein myös itse vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen, esimerkiksi jos kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi.

Savolainen muistuttaa kunnon turvavälien pitämisestä.

– Kun päättyvältä kaistalta pääsee sujuvasti vaihtamaan toiselle kaistalle, soljuu liikenne mukavammin. Vetoketjuperiaate on kaikkien etu, vaikka ajaisi sillä edelleen jatkuvalla kaistalla.

Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä liikenteestä toukokuussa. Kyselyyn vastasi 1 025 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Liikenneturvan ohje tietyömaan ohittamiseen. Liikenneturva

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut