Liikenneturva selvitti suomalaisten sääntötuntemusta viime keväänä ja tilasi Kantar TNS:n toteuttaman kyselyn, johon vastasi 1092 henkilöä.
Kyselyn pohjalta valtakunnallisen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö julkaisi tällä viikolla liikennevinkiksi otsikoidun tiedotteen, jonka perusteella sääntötuntemuksen edistämistyölle on todellakin tilausta.
Liikenneturvan kyselyssä joka neljäs vastanneista uskoi virheellisesti, että aikuinenkin saa pyöräillä jalkakäytävällä, kunhan väistää jalankulkijoita, jos liikenne ajoradalla tuntuu vaaralliselta.
– Jalkakäytävälle on myös oma liikennemerkkinsä, mutta niitä käytetään harvoin. Yleisesti ottaen, jos pyörätien merkkiä ei näe, on kyseessä mitä todennäköisimmin jalkakäytävä, koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski sanoo.
Ja kun kyseessä on jalkakäytävä, niin sillä ei saa ajaa pyörällä tai siihen rinnastettavalla sähköisellä kulkuvälineellä, Tuomikoski lisää.
– Jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä vain alle 12-vuotiaat, muiden on talutettava pyöräänsä.
Jalkakäytävällä saa ajaa pyörällä vain alle 12-vuotiaat.
Jalankulkijoille ja pyöräileville on erilaisia väyliä, joita koskevat säännöt on tunnettava, Liikenneturvan koulutuspäällikkö muistuttaa.
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pyöräilijä kulkee kulkusuuntaansa nähden oikeassa reunassa ja ohittaa väylän keskeltä. Jalankulkija voi valita kumpaa reunaa kulkee yhdistetyllä väylällä. Myös tässä oli kyselyyn vastanneilla epäselvyyksiä. Yli puolet luuli, että yhdistetyllä väylällä jalankulkijan tulee kulkea oikeanpuoleisessa reunassa.
– Laki antaa jalankulkijalle mahdollisuuden valita puolensa. Esimerkiksi lasten tai koirien kanssa kuljettaessa voi kauempana ajoradasta oleva reuna tuntua turvallisemmalta.
– Yhdistetyllä väylällä on tärkeää, että liikkujat huomioivat toinen toisensa. Näin pyöräilijöiden ja kävelijöiden kohtaamis- ja ohitustilanteista tulee sujuvia ja turvallisia. Pyöräilijän on kuitenkin annettava jalankulkijalle turvallinen tila.
Kun pyörätie ja jalkakäytävä kulkevat rinnakkain, eroteltuna esimerkiksi valkoisella viivalla, on jalankulkijalle ja pyöräilijälle omat puoliskonsa, Tuomikoski huomauttaa.
Sekä piha- että kävelykadulla saa pyöräillä, mutta jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Nopeus on myös sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h, Liikenneturvan tiedotteessa kerrotaan.
Liikenteessä tienkäyttäjien on käyttäydyttävä roolinsa mukaisesti.
– Siis jalankulkijana noudatetaan jalankulun ja auton kuljettajana ajoneuvoliikenteen sääntöjä.
Sähköpotkulaudalla kulkevan taas on ymmärrettävä, että laitteella kuljetaan pyöräilijää koskevia sääntöjä noudattaen.
– Kun oma rooli tiedostetaan, osataan hahmottaa myös oma paikka liikenteessä. Kuljetaanko jalankulkijoille osoitetuilla väylillä, pyöräilijän reiteillä vai moottoriajoneuvoliikenteen seassa?
– Kun kuljetaan oman roolin mukaisesti, autetaan myös oman toiminnan ennakoitavuutta toisen tienkäyttäjän näkökulmasta, Tuomikoski linjaa.