Nuoret ovat edelleen yliedustettuina tieliikenteessä tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa. Lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on 15–24-vuotias. Ikäryhmän liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason.
Vaikka nuorten liikennekuolemien määrä on vähentynyt 40 prosentilla ja loukkaantumisten määrä puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, on myönteinen kehitys pysähtynyt viime vuosina.
Riskialttein aika uudelle kuljettajalle on ensimmäinen vuosi kortin saamisen jälkeen.
Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi muistuttaa, että vanhempien tuki on tärkeää, jotta nuori voi kehittyä turvallisena kuljettajana.
– Jokainen nuori on yksilö, eikä kaikissa tilanteissa toimivia ratkaisuja ole olemassakaan. Tärkeintä on, että huoltaja osoittaa olevansa kiinnostunut nuoren turvallisesta liikkumisesta, Niemi painottaa tiedotteessa.
– Kaikkien nuorten kuljettajien valmiuksia tulee kehittää eikä pelkästään niiden, jotka saavat ajo-oikeuden poikkeusluvalla, Niemi jatkaa.
Hän ottaa esille myös vanhempien oman liikennekäyttäytymisen merkityksen. Heidän esimerkillään on iso vaikutus jälkikasvun käyttäytymiseen liikenteessä.
Liikenneturva on laatinut vinkit vanhemmille ja tilanteeseen, jossa ajokortin hankkimista vasta harkitaan sekä tilanteeseen, jossa nuori on juuri saanut ajokortin.