Uutissuomalaisen mukaan valtakunnallisen joukkoliikenteen lippujärjestelmän toteuttaminen yskii pahoin. Sellaisen käyttöönotto sisältyi jo Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen ohjelmaan vuonna 2011. Järjestelmä ei ole vieläkään valmis.
Linja-autoliiton toimitusjohtajan Mika Mäkilän mukaan tilanne on pikemminkin heikentynyt kuin parantunut.
– Eri toimijat tekevät erilaisia ratkaisuja, ja yhteensovittava järjestelmä puuttuu käytännössä kokonaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön tietoliiketoimintayksikön johtaja Maria Rautavirran mukaan tarvittavasta teknologiasta jo 80 prosenttia on käytössä. Toimijoiden välinen sopiminen kuitenkin ontuu.
Valtakunnallisen lippujärjestelmän tavoitteena on, että matkustaja voi ostaa lipun yhdeltä yritykseltä ja matkustaa toisen yrityksen kyydillä. Tällöin matkalla täytyy olla tietty hinta, jonka maksun saanut tilittää kyydin tarjonneelle.
Keskeisenä kompastuskivenä on Uutissuomalaisen mukaan se, että tällaisen tukkuhinnan sopiminen on osoittautunut mahdottomaksi tehtäväksi. Hinnan määrittämistä on Rautavirran mukaan vaikeuttanut se, että esimerkiksi kausikortilla ja sarjalipulla maksettaessa hinta samasta matkasta on eri.