Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kovaa tulosta miesten hallitsemalla alalla – Nurmijärveläinen Sofia Komulainen on autokonserni Laakkosen huippumyyjä

Autokauppa:  "Autot sekä autoala kiinnostavat, ja neljä mennyttä vuotta ovat vahvistaneet sen, että valinta oli oikea", Sofia Komulainen sanoo.

Autokonserni Laakkosen Keravan toimipisteessä työskentelee 28 henkilöä, joista yhdeksän on naisia. Kaksi naista myy uusia autoja ja kaksi varaosia. Myös kaksi huoltoneuvojista on naisia. Mekaanikkona työskentelee yksi nainen. Toimipisteen johtaja on nainen samoin kuin sihteeri. Myynnin työharjoittelijakin on nainen.

– Meille naistyöntekijöitä ei ole mitenkään erikseen haettu, mutta heitä on palkattu mielellään silloin, kun taloon on rekrytoitu uutta väkeä. Sukupuoli ei kuitenkaan valintaa ratkaise, vaan soveltuvuus alalle, uusien autojen myyntipäällikkö Matti Lajunen tähdentää.

Kaikissa autotaloissa tilanne ei ole samanlainen. Autoliikeketju Jarmo Rinta-Joupilla työskentelee yli sata henkilöä, joista naisia on kuusitoista prosenttia; automyyjistä vain kuusi.

– Autokauppa on henkilöstörakenteeltaan hyvin miesvaltainen ala ja avoinna oleviin automyyjän tehtäviin saadaan turhan vähän hakemuksia naispuolisilta henkilöiltä, myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni harmittelee.

Ala-Hakuni kertoo, että yrityksen kokemukset naismyyjistä ovat olleet pelkästään positiivisia. Samaa sanoo Lajunen.

– Nykypäivän autokaupassa oleellista ei ole, että myyjä tuntee vaikkapa moottorit läpikotaisin. Täällä kohdataan ihminen ja siinä ainakin meidän naismyyjämme ovat erinomaisia. He ovat aidosti kiinnostuneita ihmisistä ja heillä on luontainen kyky huolehtia asiakkaista.

Valtaosa tietää jo tullessaan mitä hakee.

Hyvät kokemukset naismyyjistä eivät perustu pelkästään tunteeseen, vaan faktaan.

– Myyntilukuihin ja asiakastyytyväisyyteen, Lajunen tarkentaa.

Niiden valossa Laakkosen Keravan toimipisteessä on maan parhaimmistoon kuuluvat Škoda-myyjät.

– Eikä nyt puhuta pelkästään Laakkosesta, sillä Škodalla on Suomessa muitakin jälleenmyyjiä, Lajunen muistuttaa.

Merkin 35 jälleenmyyjästä yhdeksän kuuluu Laakkosen ketjuun, loput muiden.

Alalle tullaan montaa eri reittiä. Nurmijärveläinen Sofia Komulainen työskenteli aikaisemmin ravintola-alalla ennen kuin neljä vuotta sitten aloitti Laakkosella.

– Autot sekä autoala kiinnostavat, ja neljä mennyttä vuotta ovat vahvistaneet sen, että valinta oli oikea. Päivääkään en ole katunut.

Tänä päivänä uutta autoa harkitsevat käyvät netissä ennen autokauppaa.

– Valtaosa tietää jo tullessaan mitä hakee. Myyjältä kysytään lisätietoa sekä yksityiskohtia – ja kun pariskunta valitsee autoa, naisellakin on siinä sanansa sanottavana.

Laakkosella on huomattu, että naisasiakas asioi mielellään naismyyjän kanssa.

– Meidän saamamme palautteen mukaan naisasiakkaan on helpompi esittää naismyyjälle kysymyksiä, joita ei kenties kehdata kysyä miesmyyjältä. Koetaan, että asia on sellainen, joka pitäisi tietää ja kysymys on vähän nolo – vaikka noloja kysymyksiä ei kyllä ole olemassakaan. Auton ostaminen on iso juttu.

Autokaupan miesvaltaisuudesta huolimatta Komulainen on kokenut vain joitakin kertoja ennakkoluuloja sukupuolensa vuoksi.

– Työuran alkupuolella, ja nekin karisivat, kun osoitti ammattitaitonsa.