Oppia asfaltilla ajamisesta – Mikko Heikkilällä epäonninen viikonloppu Espanjassa

Mikko Heikkilä WRC RallyRACC Rally de Espanassa. Honza Fronek/Rally-Mania.cz.

Mikko Heikkilä on sijoittunut WRC3-luokan kymmenenneksi Espanjan Kataloniassa ajetussa WRC RallyRACC Rally de Espanassa, kerrotaan Mikko Heikkilä Racing -tiedotuksen tiedotteessa. Epäonninen viikonloppu toi nurmijärveläiskuljettajalle paljon oppia asfaltilla ajamisesta.

Mikko Heikkilä, 29, kartanlukijansa Topi Luhtisen, 26, kanssa, on ajanut Espanjan Kataloniassa ajetussa WRC RallyRACC Rally de Espanassa WRC3-luokan kymmenenneksi. Heikkilän asfalttidebyytti ei jatkanut kolmen WRC3-luokan podiumin putkea. Perjantaina rengasrikon kärsinyt ja lauantaina keskeyttänyt Heikkilä ajoi sunnuntain viimeisen ajopäivän superrallisäännön turvin.

Heikkilän uran ensimmäinen asfalttiralli alkoi perjantaina avauserikoiskokeen kahdeksanneksi nopeimmalla ajalla. Aamun toisella erikoiskokeella Heikkilä oli kuudenneksi nopein ja lenkin viimeiseltä erikoiskokeelta numero kolme tuloksena oli neljäs sija. Huoltotauolle tultaessa Heikkilä oli luokassaan kuudentena.

Iltapäivän aikana aamun erikoiskokeet ajettiin toistamiseen. Erikoiskokeella neljä Heikkilä oli seitsemänneksi nopein, mutta seuraavalla erikoiskokeella kärsitty rengasrikko pudotti Heikkilän luokan kymmenenneksi. Päivän päättäneellä erikoiskokeella kuusi Heikkilä oli seitsemäs ja luokassaan kymmenentenä.

Lauantain toinen ajopäivä alkoi avauserikoiskokeen seitsemänneksi nopeimmalla ajalla. Aamun toisella erikoiskokeella Heikkilä oli viides. Erikoiskoe numero yhdeksän, El Montmell 1, kuitenkin keskeytti Heikkilän kilpailun.

– Ymmärsin nuotin nopeammaksi kuin se todellisuudessa oli, vaikka Topi sanoi sen juuri kuten pitikin. Jarrutus jäi liian myöhäiseksi ja keula osui puuhun, Heikkilä kertoo tiedotteessa.

TGS:n mekaanikot saivat auton kuntoon illan aikana, ja Heikkilä jatkoi kilpailua sunnuntaina superrallisäännön turvin. Heikkilän tavoitteena sunnuntain neljälle erikoiskokeelle oli kilometrien kartuttaminen asfaltilla.

Heikkilä aloitti päätöspäivän aamuhämärässä ajetun erikoiskokeen 14 kuudenneksi nopeimmalla ajalla. Aamun lenkin toisella erikoiskokeella Heikkilä oli viides.

Aamulla ajetut erikoiskokeet ajettiin sunnuntaipäivän aikana toistamiseen läpi. Viimeistä edeltävällä erikoiskokeella Heikkilä oli kolmas ajaen kilpailunsa korkeimman sijoituksen. Viimeisellä Power Stage-erikoiskokeella Heikkilä kärsi toisen rengasrikon häviten liki kolme minuuttia rengasta vaihtaessa. Sijoitus sekä Power Stagella että WRC3-luokan tuloksissa oli kymmenes.

– Toiseksi viimeinen pätkä tuli hienosti ja virheettä. Jonkin verran olivat edellä ajaneet taas nostaneet soraa tielle,ja aloin päästä käsiksi siihen, miten sorauraan ajetaan ja leikataan. Viimeinen erikoiskoe käynnistyi hyvällä rytmillä, mutta irtokivi puhkaisi takarenkaan ja jouduttiin se vaihtamaan erikoiskokeella.

WRC RallyRACC Rally de Espana ei mennyt nurmijärveläisen suunnitelmien mukaan, mutta positiivisia asioita asfalttidebyytistä löytyi.

– Tuloksellisesti täältä ei jäänyt oikeastaan paljoakaan käteen, mutta opimme valtavasti asfalttiajosta. Puhuimme Topin kanssa ennen viimeistä erikoiskoetta, että jos voisimme aloittaa rallin perjantaina uudestaan, niin tekisimme monta asiaa eri tavalla ajamisen sekä auton säätämisen suhteen. Erikoiskoeajat virheettömillä pätkillä olivat hyviä, ja se antaa toivoa vauhdin nousemisen suhteen, mikäli päästään vielä asfaltilla ajamaan. Suoritukseen kokonaisuutena en kuitenkaan ole virheiden takia tyytyväinen, Heikkilä pohtii.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut