Ylen MOT-toimituksen selvityksen mukaan isännöintialan hinnoittelu on sekavaa ja palveluja hankitaan lähipiirin yhtiöiltä. Selvityksessä todetaan, että isännöitsijän rooli hämärtyy helposti, kun taloyhtiöille hankitaan palveluja. Isännöitsijän tehtävä on ajaa taloyhtiön osakkaiden etua.
Artikkelia varten on käyty keskusteluja yli 60 taloyhtiön hallituksen jäsenen, isännöitsijän ja alan asiantuntijan kanssa. MOT-toimituksella ei ole tiedossa, että jutussa mainittujen yritysten edustajia epäiltäisiin rikoksista.
MOT-toimituksen selvityksen mukaan isännöintialalla on yleistä, että yritys maksaa isännöitsijätoimistolle palkkion siitä, että se hankkii yritykseltä palvelun taloyhtiön rahoilla. Hankinnat tehdään taloyhtiön eli asunnon omistajien rahoilla.
Rikosoikeuden professori Matti Tolvanen pitää tällaista menettelyä ongelmallisena tai ääritapauksissa jopa laittomana.
– Jos etu annetaan isännöitsijälle tai isännöintitoimistolle, ilman että tämä asuntoyhtiön hallitus on nimenomaisesti antanut siihen isännöitsijälle maksettavaan etuun suostumuksensa, silloin kysymys on lähtökohtaisesti lahjonnasta elinkeinotoiminnassa, sanoo Tolvanen MOT-toimitukselle.
Artikkelissa kerrotaan, että hissiyhtiö Kone teki sopimuksen hissien huoltamisesta Realian kanssa. Sopimuksen mukaan isännöitsijälle maksetaan palkkio siitä, että se hankkii palvelun taloyhtiön rahoilla.
Realia ilmoitti MOT-toimitukselle, että hankintapalkkioista on luovuttu. Kone puolestaan kertoi, että kyseessä oli vanha sopimus, joka ei ole enää voimassa. Hankintapalkkion soveltamisesta Koneen ja Realian välillä on luovuttu kokonaan 2018.
Kone toteaa, ettei sen tiedossa ole mitään tämän tyyppisiä hankintapalkkioita muidenkaan asiakkaiden kanssa. Lisäksi Kone ilmoittaa vaatineensa Realilta läpinäkyvyvyyttä taloyhtiöiden suuntaan.
MOT:n selvityksessä tuli ilmi myös tapauksia, joissa isännöintitoimistot ovat tehneet taloyhtiölle hankintoja isännöintikonserniin tai sen lähipiiriin kuuluvilta yrityksiltä ilman kilpailutusta.
Yksi artikkelin esimerkeistä kertoo L&T:n isännöitsijätoimistolle lähettämästä asiakirjasta “ehdotus yhteistyöstä”. Siinä L&T tarjoaa erilaisia muun muassa jätteiden käyttöön tarkoitettuja lavoja. Ehdotus sisältää esimerkin, jonka mukaan L&T maksaa isännöintitoimistolle lavojen vuokraamisesta.
Isännöintitoimistot kilpailevat MOT-toimituksen mukaan uusista asiakkaista tarjoamalla edullista kuukausihintaa. Isännöinnin kustannusten arviointi on kuitenkin vaikeaa, sillä yhtiöiden hinnoitteluperusteet ovat erilaisia.
Viime helmikuussa Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi selvityksestä, jonka mukaan isännöintiyritykset ja Isännöintiliitto olivat yhdessä sopineet hinnoista. Asia on nyt markkinaoikeuden käsittelyssä.
Juttua muokattu lisäämällä Koneen lausunnot hankintapalkkioista, jotka liittyvät hissien huoltamiseen 25. 10. kello 11.07.