"Sunnuntaisin Helsinkiin ei tahdo päästä lainkaan"

Joukkoliikenne: ”Nurmijärven joukkoliikenteen isoin vika on, ettei sitä löydetä”, vastaa kunnan liikenneinsinööri Pia Korteniemi

Nurmijärven joukkoliikenne toimii todella huonosti. Tämä mieltä on Helena, 50, Klaukkalan matkakeskuksella bussia odotellessaan. Hän on asunut Nurmijärvellä pitkään, ja tuntee paikallisia työmatkalaisia.

—Helsingin suuntaan kulkevilta ei tule hyvää viestiä joukkoliikenteestä. Vuoroja jää välistä, poikittaisliikennettä ei ole. Sunnuntaisin Helsinkiin ei tahdo päästä lainkaan.

Klaukkalalaisnainen on erityisen pettynyt Kivistön juna-asemalle ”loistavasti kulkeneen” Klaukkalan-liityntälinjan lopettamiseen. Nyt Kivistöön pitää kävellä Keimolan huoltoaseman pysäkiltä.

—Lisäksi aikataulut ja nettisivut ovat hirveän sekavat. Tyttäreni kulkee Myyrmäkeen lukioon. Sinne oli todella vaikea selvittää linjat.

Helena toteaa, että myös Hyvinkään suuntaan liikenne on huono. Ihmiset joutuvat vaihtamaan bussia kirkonkylällä tai Rajamäellä, usein sekuntipelillä.

Samoilla linjoilla on klaukkalalainen Margarita Tshernov, 32.

—Helsingin-joukkoliikenteen olisi toimittava paremmin. Muun muassa sunnuntaisin on vaikea päästä takaisin Klaukkalaan. Vuorovälit ovat pitkiä ja aikataulut epäselviä. Ajan välillä autolla. Se on helpompaa.

Klaukkalalainen Brandon Lucas Laas, 22, on sen sijaan tyytyväinen.

—Olen kulkenut nyt viitisen vuotta bussilla Helsinkiin. Sinne pystyy menemään hienosti. Bussit kulkevat aamuisin niin usein. Pääsen nopeasti Klaukkalasta Huopalahteen ja sieltä junalla tarvittaessa Espooseenkin.

Nurmijärven kunnan liikenneinsinööri Pia Korteniemi kertoo, että huhtikuun 2020 alussa jopa noin 80 prosenttia matkustajista katosi Nurmijärven joukkoliikenteestä. Kun liikennöitsijän tulot muodostuvat osittain lipputuloista ja osittain liikennöintikorvauksesta, ei ollut taloudellisesti kannattavaa ajaa tyhjillä autoilla.

—Päätimme silloin yhteistyössä Uudenmaan Ely-keskuksen ja liikennöitsijän kanssa, että palvelutasoa supistetaan. Palvelutasoa ei ole edelleenkään palautettu koronaa edeltävälle tasolle, koska matkustajamäärätkään eivät ole palautuneet. Toisaalta myöskään yölinjoja ei vielä liikennöidä ja viimeinen vuoro Helsingistä perjantai- ja lauantai-iltoina lähtee 0.35.

Korteniemi sanoo, että Nurmijärven joukkoliikenteen suurin ongelma on se, ettei sitä löydetä.

—Nurmijärven joukkoliikenteen reitit ja aikataulut löytyvät kätevimmin Matkahuollon uudesta reittioppaasta.

Matkahuollolla on mobiilisovellus, joka on samannäköinen kun HSL:n reittiopas.

Jos Internetiä ei ole käytettävissä, voi Korsisaarelle soittamalla tilata bussiaikataulut kotiin postitse.

Nurmijärvellä on kymmenen vuoden sopimus Korsisaaren eli Nurmijärven Linja Oy:n kanssa. Liittymisestä HSL:ään on kunnan päätöksenteossa keskusteltu vuosia ja tahtotila on ollut, että HSL:n ei liityttäisi eikä siihen olla kesken sopimuskauden liittymässä.

Bussivuorot Helsingistä Nurmijärvelle tai Nurmijärven sisäiset vuorot eivät välttämättä lisääntyisi HSL:aan liityttäessä.

—Kun Tuusula liittyi HSL:ään, niin esimerkiksi suorat bussivuorot Hyrylästä Helsinkiin pääosin loppuivat. Nyt pitää matkustaa ensin bussilla Keravan tai Järvenpään rautatieasemalle ja sieltä junalla Helsinkiin.

Korteniemen mukaan joukkoliikenteen tarkoitus on liikutella suuria määriä matkustajia eli 1-5 matkustajaa eivät välttämättä vielä muodosta sellaista joukkoa, joiden vuoksi kannattaisi perustaa bussireitti. Nurmijärven joukkoliikenteen kilpailutuksessa on aikanaan päätetty joukkoliikenteen palvelutaso ja liikennöitsijä on suunnitellut reitit sen mukaisesti.

—Tärkein tavoite on saada ihmiset töihin ja kouluun.

Korteniemi painottaa, että bussit, joissa on numero, ovat kaikkien käytössä. Samoin ennalta tilattava palvelulinja Kivenkyyti.

Kunnan tavoitteena olisi päästä nyt matkustajamäärissä vuoden 2019 tasolle. Ne ovat palautuneet karkeasti arvioiden vasta 60-prosenttisesti.

Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö Teemu Siltanen pohtii, että joukkoliikennetarjonta kuvitellaan mahdollisesti vähäisemmäksi kuin se todellisuudessa on.

—Olemme havainneet, että viestintä voisi olla kuntalaisille aktiivisempaa mm. kunnan sisäisen joukkoliikenteen osalta. Olemmekin jo aloittaneet viestinnän kehittämisen hyvässä yhteistyössä Korsisaaren kanssa.

Tiesitkö

Nurmijärven joukkoliikenne

Perustuu yksityisten liikennöitsijöiden linja-autoliikenteeseen.

Toimivaltainen viranomainen on Uudenmaan Ely-keskus.

Kutsupohjainen Kivenkyyti-palveluliikenne täydentää: matalalattia-autot, ajetaan 8.30-14.30.

Liityntäpysäköintipaikat: Kirkonkylän linja-autoasema (12h), Krannilan liikuntapuisto, Suojalantie 2 (6-18), Kirkonkylän K-Supermarket (12h), Siippoontien, Ilvesvuorenkadun ja Ojamäentien risteys (12h), Viirinlaakson Matkakeskus (12 h), Klaukkalantie-Lepsämäntie th, (12h), Rajamäki: Kiljavantie 4, (6-18).

Aikataulu- ja reittitietoja: Korsisaaren aikataulut, Matkahuollon reittiopas, Matkahuollon Reitit ja Liput -mobiilisovellus, HSL reittiopas, HSL reittiopas mobiiliversio, Matka.fi.

Lähde: Nurmijarvi.fi, joukkoliikennesivut.

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut