Keusoten kuntoutuskeskuksen ylilääkäri Laura Majander: "Ikäihmisiä ei pidä paapoa"

Keusoten kuntoutuskeskuksen kuntosalilla käy iloinen kuhina. Jalkaprässi on edestakaisessa liikkeessä ja eräs kuntoutujista keskittyy nousemaan rollaattori tukenaan ja painoliivit yllään seisomaan.

– Painoliivit ovat osoittautuneet ikäihmisillä hyväksi treenivälineeksi, sillä monet heistä pelkäävät irtopainoja, kertoo kuntoutuskeskuksen apulaisylilääkäri Laura Majander.

Hän on yhdessä fysiatri Veli-Pekka Valkosen kanssa tuonut vuoden 2021 alussa käynnistyneeseen kuntoutuskeskukseen uusia kuntoutusmenetelmiä, esimerkiksi vapaiden painojen käytön.

– Toiminnallista harjoittelua on käytetty vähän ikääntyneiden kuntouttamisessa. Se on kuitenkin huomattavan tehokasta, Majander sanoo.

Hänen mielestään ikäihmisiä ei pidä paapoa, eikä kuntouttaa syntymävuoden mukaan.

– Treeni ei saa olla liian helppoa, siihen pitää joutua keskittymään ja treenaamisen pitää tuntua jossakin, Majander sanoo.

– Usein ikäihmisiä kuntoutetaan ensin varovasti ja tukien, sitten heidät heitetään luonnon armoille, hän jatkaa.

Majander muistuttaa, että murtumat eivät ole se pahin asia. Pahempi on kaatumisen pelko.

– Siitä alkaa negatiivinen kierre, joka voi johtaa yksinäisyyteen, syrjäytymiseen ja laitostumiseen.

Keskimäärin kahden viikon mittaisen kuntoutusjakson aikana ketään ei saada täysin kuntoon, mutta tarkoitus onkin päästä hyvään alkuun. Ongelma on Majanderin mukaan siinä, kuinka treeni saataisiin jatkumaan kotona.

– Ikääntyneiden kuntoutuksessa kotoa lähteminen on vaikeaa. Moni ei pysty esimerkiksi ajamaan autoa. Harjoittelu pitäisikin tehdä niin sujuvaksi kuin mahdollista, jotta se jatkuisi osastojakson jälkeenkin.

Paras keino pysyä pitkään mahdollisimman hyväkuntoisena on Majanderin mukaan monipuolisen harjoittelun aloittaminen viimeistään keski-iässä. Tähän erinomainen laji on muun muassa painonnosto. Lajin etuna on sen monipuolisuus, sillä se kehittää paitsi voimaa myös reaktionopeutta, liikkuvuutta ja tasapainoa.

– Se olisi erittäin halpa henkivakuutus. Kutsun sitä anti aging -treeniksi, Majander sanoo.

– Jos elimistön polttomoottori eli lihaksisto häviää, kunto rupeaa rapistumaan, hän jatkaa.

Terveyskäyttäytyminen olisi hänen mukaansa hyvä oppia jo työiässä. Silloin treenaamista olisi helppo jatkaa eläkkeelle siirtymisen jälkeenkin.

– Samalla tavoin kuin joka aamu ja ilta pestään hampaat, pitäisi joka viikko pitää yksi lihaskuntotreeni, niin kroppa ja aivot pysyisivät terveinä. Jos treenaa kaksi kertaa viikossa, tulee jo kehitystä, Majander neuvoo.

– Jokaisen ihmisen olkapäällä seisoo lihaskato -ukko, joka nakertaa lihaskuntoa väsymättä päivästä toiseen. Jotta se ei pääsisi voitolle, sitä täytyy vastustaa sinnikkäästi, hän jatkaa.

Vaikka harjoittelu olisi parasta aloittaa jo työikäisenä, koskaan ei ole liian myöhäistä.

Puhuessaan painonnostosta Laura Majander todellakin tietää mistä puhuu. Hän aloitti lajin harrastamisen noin 10 vuotta sitten, ja treenaa kolmesta neljään kertaan viikossa reilut kaksi tuntia kerrallaan. Hän myös valmentaa ja on itsekin kisannut lajissa kuuden vuoden ajan.

– Lajin ansiosta olen päässyt kiertämään ympäri maailmaa MM- ja EM-kisoissa, muun muassa Uudessa-Seelannissa ja Kanadassa, hän kertoo.

Aluksi hän kilpaili nuorempien kanssa yleisissä sarjoissa, mutta on viime vuosina siirtynyt Masters- eli veteraanipainonnostosarjoihin, josta kotiin tuomisina muun muassa kolme maailmanmestaruutta.

Keusoten kuntoutuskeskus

Kuntoutusta eri tilanteissa

Kiljavan sairaalasta tuli vuoden 2021 alussa Keusoten kuntoutuskeskus, jossa kuntoutetaan kaikkien Keusoten kuntien asukkaita.

Kuntoutuskeskuksen palvelut jakautuvat vaativaan fysiatriseen ja neurologiseen osastokuntoutukseen sekä ikäihmisille suunnattuun geriatriseen kuntouttavaan osastotoimintaan.

Kiljavalla tehdään myös geriatrista moniammatillista arviointia. Omaishoitajien ja -hoidettavien ryhmäkuntoutustoiminta on juuri käynnistynyt. Siellä on myös ryhmäkuntoutusjaksoja keuhkosairauksista sekä aivoverenkiertohäiriöistä kärsiville.

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut