”Auttaa sietämään kylmää” – talviuinti kerää kymmennittäin harrastajia hyiseen veteen

Talviuinti: Suosittu harrastus kerää kymmenittäin uijia Märkiön rannalle.

Timo Pasanen käy itse kolmesti viikossa uimassa hyytävässä vedessä. Hänen mukaansa laji on suosittu ja viikoittain tulee uusia harrastajia. Jutta Halminen

Jutta Halminen

Pitkä työpäivä takana. Marraskuun pimeys vastassa, kun astuu ulos ovesta. Kasvoilla kuitenkin hymy, sillä Märkiön rannan lähestyessä myös tutut kasvot ja tunnelmalliset valot lähenevät. Pian saa vetää uikkarit jalkaan, istua lauteille ja puhaltaa kylmään veteen.

Nurmijärven Latu ja Polku ry avasi talviuintikauden 2. marraskuuta. Uimaan pääse kolmesti viikossa, tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin. Jokainen uimaan tulija ilmoittautuu ja maksaa samalla uimisen. Jokainen ripustaa myös pyykkipojan naruun uimaan menneessään ja ottaa sen pois kotiin lähtiessään.

– Tällöin tiedämme kuinka monta henkilöä saunalla ja uimassa on. Pyykkipoikia on yhteensä 30. Jos ne loppuvat niin uimaan aikovien tulee odottaa sen aikaa, että joku lähtee. Saunalla ja uimassa saa olla puolitoista tuntia, Nurmijärven Latu ja Polku ry:n puheenjohtaja Timo Pasanen sanoo.

Jäsenille kertamaksu on kahdeksan euroa, muille kymmenen euroa.

Ennen koronaa uintikertoja oli kaksi viikossa. Pasasen mukaan tuolloin ihmisiä oli todella paljon.

– Heitä oli noin sata illassa. Nyt on hiukan väljempää ja uijat ovat kiitollisia kolmannesta uintikerrasta viikossa.

Ruskea rasva auttaa sietämään kylmää paremmin.

Pasasen mukaan talviuinnin terveysvaikutukset ovat kiistattomia.

– Esimerkiksi reumaatikot hyötyvät talviuinnista valtavasti. Moni on myös sanonut vastustuskyvyn parantuneen, sillä flunssilta on vältytty, Pasanen sanoo.

Talviuinti kehittää myös verenkiertoa ja laskee verenpainetta. Pasanen kuitenkin muistuttaa, että lääkityksen omaavien tulee keskustella lääkärin kanssa ennen kylmään veteen pulahtamista.

– Jos on ollut erinäisiä kipuja, niin kylmä-kuuma-yhdistelmä on osoittautunut hyväksi. Kylmässä vedessä olo kehittää ruskeaa rasvaa, joka auttaa sietämään kylmää paremmin. Vilukissatkaan eivät enää palele, Pasanen vinkkaa.

Uinnin jälkeen tulee muistaa juoda haaleaa nestettä ja pitää itsensä lämpimänä.

– Meillä on täällä aina takassa tuli ja makkaraa paistumassa. Kaikille on myös joko lämmintä tai kylmää mehua tarjolla uimisen ja saunomisen päätteeksi, Pasanen sanoo.

Koronapassia ei toistaiseksi ole otettu käyttöön, mutta Pasasen mukaan siitä on ollut puhetta. Hänen mukaansa se otetaan käyttöön heti, jos kehotus siihen tulee.

– Toimimme viranomaisohjeiden mukaan ja seuraamme tilannetta.

Uimaan aikovalla tulee olla uikkarit sekä halutessaan töppöset, sillä avojalat tarttuvat herkästi kylmään maahan.

– Useilla on neopreenihanskat ja -kengät. Pipo on myös hyvä pitää päässä, sillä päätä ei saa kastaa kylmään veteen.

Pasasen mukaan veteen mennessä sääret ovat pahin vastus, sillä niiden kohdalla iho on ohuimmillaan. Ensikertalasia hän kehottaa kertomaan heti tiskillä, ettei aiempaa kokemusta talviuinnista ole.

– Täällä aina joku auttaa ja neuvoo tarvittaessa. Ensin kannattaa mennä kuivana kokeilemaan miltä kylmä vesi tuntuu. Tärkeintä on rauhoittua ja hengittää, kun tekee päätöksen mennä veteen. Voi vaikka sanoa äänen itselleen, että hengitä rauhassa.

Sen jälkeen Pasanen neuvoo kastautumaan rauhassa olkapäihin asti. Kaveri on myös hyvä ottaa mukaan, jottei mitään satu.

– Ensimmäinen kerta vaatii rohkeutta ja hengittämistä. Tottuminen kylmään lähtee siitä liikkeelle. Uinnin jälkeen tulee aina hyvä olo, laji on koukuttava, Pasanen lupaa.

Talviuinnin ohjeet

Lämmittele lihakset hyvin ennen veteen menoa esimerkiksi kävellen tai jumppaillen. Jos menet saunasta uimaan, anna kehon viilentyä ennen uintia. Liiku rauhallisesti, sillä kulkutiet ja portaat voivat olla liukkaat. Älä koskaan hyppää pää edellä kylmään veteen, sukeltaminen ja pään kasteleminen jäiseen veteen ei ole suositeltavaa.

Ennen veteen menoa vedä keuhkot täyteen ilmaa ja veteen mennessäsi puhalla rauhallisesti ulos. Käy ensimmäisillä kerroilla vain kastautumassa. Pukeudu lämpimästi talviuinnin jälkeen ja juo reilusti haaleaa juotavaa. Älä ui sairaana tai alkoholin vaikutuksen alaisena. Jos epäilet lajin sopivuutta, keskustele lääkärin kanssa.

Kommentoi

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Näin Nurmijärvellä sairastetaan – selvitä mikä kansansairaus sinua uhkaa

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut