Taitavasti entisöity 1960-luvun bussi kääntää päät – koki aiemmin karun kohtalon: "Kaikki ikkunat rikottiin"

Historia: Kuntalaisten kasvoille nousee leveä hymy, kun ohi ajaa Kässbohrer Setra S6. Keltainen bussi on vuodelta 1962 ja se on ehtinyt nähdä ja kokea paljon. Bussin omistaa Nurmijärven Linja.

Raimo Salminen ajaa tottuneesti vanhalla Kässbohrer Setra S6:lla usein Nurmijärven kunnan ulkopuolellekin. Jutta Halminen

Jutta Halminen

Seison aukealla Korsisaaren varikon edessä, kun kulman takaa paikalle kaartaa suloinen auringon värinen vanhanajan linja-auto. Suunpielet nousevat väkisinkin hymyyn, kun Kässbohrer Setra S6 pysähtyy eteeni. Oven aukaisee Setralle tuttu kuljettaja Raimo Salminen. Nousen 60-luvun bussin kyytiin ja katseeni kulkee heti auton sisällä ristiin rastiin. Vau, tästä on pidetty hyvää huolta. Matkaseurakseni saan Jouko Korsisaaren, joka lupaa kertoa minulle Suomen ensimmäisen Setra S6:n tarinan.

Setra S6:tta valmistettiin 1955–1964. Saksalainen auto saapui Suomeen 1962. Kyseinen yksilö on tiettävästi ainoa laatuaan Suomen maalla. Tänne Setra saapui Suomen Turistiauto Oy:n ja Kiitokori Oy:n yhteistyönä.

– Auto oli tuolloin vasta luuranko eli niin sanotusti kehävalmis. Siinä oli teräskehikko, moottori ja hallintalaitteet mukana, mutta vasta Kiitokorissa se pellitettiin, sisustettiin ja verhoiltiin, Korsisaari sanoo.

Suomen Turistiauto otti Setran käyttöönsä sen valmistuttua 1962. Autoa käytettiin vain tilausajoihin. Auto pysyi muuten alkuperäisessä kunnossa, mutta etukattoikkunat jouduttiin pian pellittämään sieltä tihkuvan veden takia.

Raimo Salminen viihtyy Setran ratin takana. Autossa on rattivaihde, takamoottori ja ilmatehosteiset jarrut. Jutta Halminen

Vuonna 1970 Turistiauto vuokrasi Setran Yleisradiolle Naurubussi -nimistä lastenohjelmaa varten.

Päämääränä oli saada se kuntoon, jossa se oli valmistuttuaan.

– Muutaman vuoden päästä Setra oltaisiin palautettu, mutta Turistiautolla sitä ei otettu enää vastaan, koska auto ei ollut enää siinä kunnossa kuin Yleisradiolle tullessaan, Korsisaari sanoo.

Tuolloin sinivalkoinen bussi oli maalattu kukalliseksi.

– Siitä myös rikottiin kaikki ikkunat, jotta ne eivät heijastaisi valoa ohjelmaa kuvattaessa, Korsisaari sanoo.

Yleisradio osti auton maaliskuussa 1972. Ensin Setra oli lavasteena eri ohjelmissa, joista yhtä varten se tapetoitiin kauttaaltaan sanomalehdillä. Setra vietti Yleisradiolla yhteensä 19 vuotta, joista viimeiset rekvisiittavarastona toimivassa pommisuojassa.

Vuonna 1989 Mobilisti-lehdessä oli myynti-ilmoitus pikku-Setrasta, sillä Yleisradio halusi päästä autosta eroon. Setra lähti tuhannella markalla Nurmijärven linjan matkaan, sillä muita ostajaehdokkaita ei ollut. Ensimmäisen vuoden se vietti kuitenkin jälleen tallin kätköissä, kunnes sen ehostus alkoi kevättalvella 1990.

– Päämääränä oli saada linja-auto tismalleen siihen kuntoon, jossa se oli valmistuttuaan 1962, Korsisaari sanoo.

Raimo Salminen kutsuu matkustajat ystävällisesti vanhan Setran kyytiin. Jutta Halminen

Entisöinti nieli tuhansia työtunteja, mutta oli Korsisaaren mukaan sen arvoista. Etenkin lasien tekeminen tuotti ongelmia, sillä yksikään ei ollut säilynyt ehjänä.

Nyt Nurmijärven kaduilla nähtävä Setra saa päät kääntymään. Bussi on edelleen vain tilausajokäytössä ja se on rekisteröity normaaliksi linja-autoksi.

– Tämä on ilahduttanut monia polttareita, syntymäpäiviä ja hääjuhlia, Korsisaari sanoo.

Auton kuljettajineen voi varata Korsisaaren myynnin kautta. Tällä hetkellä Setran ratin takana istuu vuorollaan kaksi kuljettajaa.

– Osaavia kuljettajia olisi hyvä olla enemmän.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut