85-vuotias Hanna Lautala odottaa iltapäivisin tärkeää videopuhelua.
Soittaja on tällä kertaa lähihoitaja Kirsi Saarela Keusoten alueellisesta etähoivayksiköstä Hyvinkäältä.
– Miten päiväsi on sujunut? Oletko ottanut lääkkeet, Saarela kysyy ja tekee kuvayhteydellä havaintoja asiakkaan voinnista.
Mäntsälän keskustassa asuva Lautala kertoo ottaneensa lääkkeet ja aikovansa poiketa kaupassa tien toisella puolella.
– Tiedät varmaan, että en valita tyhjästä, hän naurahtaa.
Etähoivan videoyhteyteen on varattu vartin verran aikaa.
– Puhelu on päivän paras hetki. Menee päiviä, että en näe ketään. Olen välillä yksinäinen, Hanna Lautala miettii.
Kuulumisten päätteeksi Kirsi Saarela muistuttaa, että videopuhelu soitetaan taas seuraavana päivänä.
Keusote lisää teknologiaa kotihoidossa samalla kun ikääntyneiden määrän kasvaa.
Asiakkaiden käytössä on tablettien lisäksi lääkerobotteja ja ruoka-automaatteja.
Viime vuonna säännöllisen kotihoidon käynneistä korvattiin viisi prosenttia etähoivalla. Tänä vuonna on tavoitteena nostaa lukema 7,5 prosenttiin.
Etähoivayksikössä 12 työntekijää pitää päivittäin yhteyttä 120 asiakkaaseen.
Etähoivassa työntekijä tapaa asiakkaan videoyhteydellä. Samaa tekniikkaa voidaan käyttää kuntoutukseen, etäpäivätoimintaan, tuolijumppiin ja lääkäripalveluihin.
Työntekijä soittaa työvuoronsa aikana 20–27 asiakkaalle.
– Etähoiva on säännöllisen kotihoidon kevyin palvelumuoto. Asiakkailla on etähoivaan matalampi kynnys kuin kotikäynneille varsinkin korona-aikana, alueellisen etähoivan esimies Anu Lucas kertoo.
Palvelua tarjotaan esimerkiksi asiakkaille, joilla on muistisairaus ja jotka kykenevät toimimaan annettujen ohjeiden mukaan.
Etähoivan kautta ohjataan esimerkiksi lääkkeidenottoa, verensokerimittauksia ja ruuan lämmitystä. Samalla lievitetään asiakkaan yksinäisyyttä, seurataan yleisvointia ja hoidon etenemistä.
– Myös kuntouttaminen on mahdollista. Asiakkaat ja omaiset ovat olleet palveluun tyytyväisiä, Lucas kertoo.
Suurimmalla osalla etähoivan asiakkaista on päivittäin myös kotihoidon kotikäyntejä.

Palvelua varten asiakkaan kotiin asennetaan tablettitietokone. Keusote kustantaa laitteet ja niiden ylläpitoon liittyvät kustannukset.
Videopuhelut kestävät asiakkaan tarpeen mukaan viidestä minuutista 15 minuuttiin. Soittoja voi olla useita kertoja päivässä.
Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä, kotihoito lähtee tarkistamaan tilanteen.
Myös läheiset voivat pitää tabletilla yhteyttä maksutta asiakkaan kanssa.
Etähoivan tavoitteena ovat uudenlaiset tavat tuottaa palveluja monipuolisesti myös ikääntyneille.
– Etähoivalla tuetaan asiakkaiden omatoimisuutta ja arjessa pärjäämistä. Hoitaja ohjaa asiakasta toimimaan itsenäisesti. Kotikäynnillä työntekijä saattaa tehdä asioita herkästi asiakkaan puolesta, Lucas vertailee.
Etähoivan videopuhelut ovat asiakkaalle samanhintaisia kuin säännöllisen kotihoidon kotikäynnit. Molemmissa palvelun hinta perustuu hoitokertaan käytettyyn aikaan.
Keusotelle miljoona palvelujen kehittämiseen
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä sai sosiaali- ja terveysministeriöltä reilun miljoonan euron avustuksen iäkkäiden henkilöiden kotona asumista tukevien palvelujen kehittämiseen.
Keusoten hankkeessa täydennetään iäkkäiden henkilöiden kotona asumista tukevia palveluita ja vahvistetaan omaisten roolia asiakkaan aktivoinnissa. Tämä on mahdollista etä- ja turvateknologian avulla.
Kuntayhtymä huomioi hankkeessaan myös alueen laajan kolmannen sektorin toimijat.
– Henkilöstöpula sote-alalla on todellinen haaste. Tässä hankkeessa se huomioidaan ottamalla käyttöön uusi resurssienhallintajärjestelmä, jolla voidaan optimoida henkilöstön käyttöä päivä- ja viikkotasolla sekä määritellä rekrytoinnin tarve, kertoo kuntayhtymän palvelujohtaja Erja Pentti.