Pandemia on vaikuttanut nurmijärveläisiin yrityksiin ja yhtiöihin, mutta moni yrittäjä kokee tilanteen olevan tällä hetkellä melko hyvin hallinnassa.
Liikenneyhtiö Korsisaarella pandemia on näkynyt joukkoliikenteen vuorotarjonnassa lähes koko kahden vuoden ajan.
– Tällä hetkellä liikennöimme Nurmijärvellä arkipäivisin noin 300 bussivuoroa. Tämä on suunnilleen 75 prosenttia tavanomaisesta vuorotarjonnasta, Nurmijärven Linja Oy:n sopimusliikennepäällikkö Ilkka Ojala selvittää Korsisaarelta.
Nurmijärven joukkoliikenteen hoidossa työskentelee noin 60 linja-autonkuljettajaa.
– Toistaiseksi olemme vielä säästyneet laajoilta sairastumisilta työntekijöidemme keskuudessa. Koska tulevaisuus on kuitenkin epävarma, olemme päättäneet yhdessä työterveyshuoltomme kanssa tarjota työntekijöillemme koronarokotukset, Ojala kertoo.
– Toivomme, että epidemiatilanne jo pian helpottaisi ja myös joukkoliikenteessä päästäisiin palaamaan normaaliin tilanteeseen.
Ojala toteaa työntekijöiden terveystietojen olevan henkilökohtaisia ja yhteiskunnassamme rokotusten ottamisen vapaaehtoista.
– Työnantajana pyrimme vaikuttamaan rokotusten edistymiseen viestinnällisin keinoin. Rokotusten kustannukset eivät ole merkittäviä.
Nurmijärven Sähköverkko Oy:lta verkkojohtaja Osmo Karvonen kertoo sähkönjakelun toimivan, oli pandemiaa tai ei.
– Kaikenlaisiin häiriötilanteisiin, oli ne sitten ihmisistä tai luonnonilmiöistä johtuvia, on varauduttu meillä jo luonnostaan. Meillä on tällaisten tilanteiden varalle valmiussuunnitelmat.
– Työntekijöiden keskuudessa ei kuitenkaan ole sairastumisaaltoja onneksemme ollut.
Yhtiössä työskentelee yhteensä 36 työntekijää.
– Lämmönjakelussa 10 ja sähkönjakelussa 10. Tämän lisäksi sähköpuolella työskentelee urakoitsijoita, Karvonen selvittää.
– Valtaosa työntekijöistä tekee töitä tällä hetkellä etäyhteydellä.
K-Citymarket Klaukkalan kauppias Tomi Huuho toteaa viimeisen kahden vuoden olleen erityisen poikkeukselliset.
– Täytyy todeta, että yhdessä työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa olemme selviytyneet näistä ajoista älyttömän hienosti.
– Minusta on ollut huikeaa huomata, miten vastuuta kannetaan yhdessä. Asiakkailta saatu palaute on lämmittänyt mieltä; he ovat kiitelleet toisia asiakkaita siitä, että ihmiset huomioivat toisensa kaupassa asioidessaan.
Huuho sanoo valmiussuunnitelmien olevan kunnossa sikäli, kun niitä tarvitaan.
– Asiakaspalvelussa myyjillämme ei ole etätyömahdollisuuksia. Kaikki konseptit ovat valmiina poikkeustilanteisiin, muun muassa työntekijöiden poissaolojen varalle.
– Näitä suunnitelmia ei vielä ole tarvittu onneksi kertaakaan.
K-Citymarket Klaukkalassa työskentelee yhteensä 80 työntekijää, joista elintarvikepuolella on 40 ja käyttötavara- ja kassaosastolla 40.