Suomessa romutettiin viime vuonna enemmän ajoneuvoja kuin koskaan aikaisemmin. Koko vuonna kierrätettiin yhteensä 106 388 ajoneuvoa, joka on 33 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ajoneuvoista henkilöautoja oli 97 068, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.
Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali kertoo, että henkilöautoja päätyi viime vuonna lähes jokainen kuukausi kiertoon ennätysmäärä. Niitä tuli yhteensä 24 564 autoa edellisvuotta enemmän.
Syynä kasvuun on tiedotteen mukaan metallien maailmanmarkkinahintojen nousu. Lisäksi arvioidaan, että tietoisuus auton romuttamisesta ja valtion romutuspalkkio ovat vaikuttaneet romutukseen tuotujen autojen määrän kasvuun.
Autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa yli 21 vuotta.
– Esimerkiksi muissa pohjoismaissa romutusikä on keskimäärin 16–18 vuotta. Tätä kohti tulisi Suomenkin ehdottomasti pyrkiä. Kierto yhdessä markkinoille tulevien uusien päästöttömien ja erittäin vähäpäästöisten autojen määrän kasvun myötä uudistavat autokantaa parhaiten, sanoo Kenraali tiedotteessa.
Autojen maahantuojat huolehtivat autojen kierrätyksestä tuottajayhteisönsä Suomen Autokierrätyksen kautta. Romuajoneuvojen vastaanottopisteitä on Suomessa lähes 300.
Tiedotteen mukaan autosta päätyy kiertoon 95 prosenttia. Autosta saatava metalli voidaan käyttää uudestaan teollisuuden raaka-aineena. Tätä ennen käyttökelpoiset käytetyt osat voidaan ottaa talteen uudelleen käytettäviksi.
– Hukkaan ei mene juuri mitään ja ympäristö kiittää, kertoo Kenraali.
Kun omistaja vie elinkaarensa päässä olevan auton vastaanottopisteeseen, vastaanottopiste laatii autosta romutustodistuksen. Esimerkiksi ajoneuvoverot katkeavat lopullisesti vain virallisesta vastaanottopisteestä saadulla romutustodistuksella.
Auto merkitään Traficomin liikenneasioiden järjestelmässä romututetuksi eikä sitä voida ottaa uudelleen liikenteeseen.