Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vetämätön ja nuhjuinen olo, oireileva keho? – Nurmijärvellä maksutonta apua elämäntapojen parantamiseen

Vetämätön ja nuhjuinen olo, oireileva keho? Nurmijärvellä saa apua ja tukea maksutta elintapojensa parantamiseen ja liikunnan lisäämiseen. Ohjausta tarjoavat kunnan liikuntasuunnittelijat.

Aikuisten liikuntasuunnittelija Heli Lindh kertoo palvelua kysyttäneen tänä vuonna vielä verkkaisesti.

– Palvelua ja neuvontaa on hyvin saatavilla, joten kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä, jos pohtii, että omien elintapojensa muuttamiseen voisi tarvita ja haluta tukea.

Liikkumis- ja elintapaneuvonta on tarkoitettu kaikille kuntalaisille, jotka liikkuvat terveytensä kannalta riittämättömästi eivätkä ole löytäneet itselleen sopivaa tapaa liikkumiseen.

– Neuvontaan hakeudutaan eri tavoin; oma-aloitteisesti, lääkärin, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan lähetteellä. Aluksi asiakkaan kanssa jutellaan kahden kesken ja kartoitetaan hänen elämäntilannettaan; voimavaroja, haasteita ja mielenkiinnon kohteita, Lindh kertoo.

Lindh on työskennellyt liikkumis- ja elintapaneuvonnassa lähes neljä vuotta. Neuvonta on osa liikuntasuunnittelijan toimenkuvaa.

Ei tarvitse tai pidä vaatia itseltään kovia urheilusuorituksia liian aikaisin.

– Meillä on kunnassa kolme liikuntasuunnittelijaa, joiden työkenttä painottuu ikäryhmittäin.

– Nyt olemme Nurmijärvellä kehittämässä liikkumis- ja elintapaneuvontapalveluita myös ikäihmisille ja nuorille.

Lindh haluaa tarjota asiakkailleen mieluummin porkkanoita kuin keppiä.

– On ihan hölmöä ehdottaa ihmiselle kävely- tai hölkkälenkkejä, jos hän ei niistä pidä. Etsimme yhdessä asiakkaan kanssa hänelle sopivalta tuntuvaa liikuntamuotoa ja -tapaa, ja sellaisia on taatusti olemassa, Lindh vakuuttaa hyväntuulisesti.

– Pienillä muutoksilla on oikeasti melko hämmästyttävä vaikutus. Se, että ei täytä jokaista mielihaluaan välittömästi, voi poikia pitkävaikutteisia terveyspalkintoja.

– Kun esimerkiksi makeanhimo iskee, kannattaa mielihalu ottaa henkisen treenin kannalta ja kokeilla pystyykö vastustamaan vartin verran karkin syöntiä. Usein käy niin, että mielihalu sammuu tuona aikana.

Liikunnan annospalojen lisääminen arkeen voi alkaa hyvin pienestä.

– Se, että käy haukkaamassa happea ulkona ja vain jaloittelemassa voi olla aivan riittävä alku. Ei tarvitse tai pidä vaatia itseltään kovia urheilusuorituksia liian aikaisin.

Lindh kokee muutaman seikan yhdistävän palveluun hakeutuvia asiakkaita.

– Yhdistäviä tekijöitä ovat liian kiireinen arki ja oman hyvinvoinnin ja tarpeiden jättäminen häntäpäähän. Kylkiäisenä tulee usein ylipainoa ja elintapasairauksia.

– Moni on kovin tunnollinen huolehtimaan läheisistään ja muista velvollisuuksistaan, eikä itsensä hoitamista osata ehkä nähdä vastuullisena tekona, vaikka juuri sitähän se on.