”Odotan että tämä hullu aika loppuu”

Kysely: Kysyimme, miten korona-aika on vaikuttanut nurmijärveläisten hyvinvointiin.

Kaksi vuotta kestänyt korona-aika on vaikuttanut myös nurmijärveläisten hyvinvointiin. Nurmijärven Uutiset kysyi viikko sitten lukijoita verkkokyselyssä, miten poikkeusaika on vaikuttanut heidän fyysiseen ja mielen hyvinvointiin.

Vastaukset olivat kahtiajakoisia: Noin puolet vastaajista ilmoitti niin fyysisen kuin psyykkisen hyvinvoinnin parantuneen, puolet taas heikentyneen.

Osa koki, että korona-aika on vähentänyt toimeliaisuutta ja liikuntaa.

– En ole pystynyt itselleni normaaliin liikkumiseen kuntosalilla ja sisäliikunnassa. Pelkkä lenkkeily ei riitä.

– Uimahalli on ollut pitkiä aikoja kiinni. Uinti ja vesijuoksu on minun juttu.

– Kuntosalilla ja ryhmäliikunnassa käynnit ovat loppuneet lähes kokonaan, samoin erilaiset kehonhuollolliset ryhmät. Pitkät lenkit ja ratsastus eivät ihan riitä, esimerkiksi niska aivan lukossa.

– Olen lihonut 5 kiloa, kun aikuisten harrastamiset ja joukkuelajit laitettiin pannaan. Yksin en ole saanut kuntoiltua.

– Pienellä kylällä olin juuri ennen koronaa päässyt hyvään vauhtiin muutamassa ryhmäliikuntaporukassa ja sitten yhtäkkiä kaikki loppui.

– Liikuntaharrastuksiin on tullut pitkiä taukoja. Tällä on ollut isoja negatiivisia vaikutuksia sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin.

Toisaalta monet kokivat, että korona-aika on parantanut fyysistä hyvinvointia. Vastauksissa nousi esille etätyön edut. Etätyö on tuonut päivään lisää vapaa-aikaa, jonka moni kertoo käyttäneensä omaan hyvinvointiin.

– Etätöitä tehdessä jäänyt yli 2 tuntia enemmän omaa aikaa ja saanut nukkua tunnin pidempään joka yö kun työmatka-ajoja ei ole tarvinnut tehdä. Jaksaminen ja vireystila parantunut. Olen ehtinyt ja jaksanut kuntoilla enemmän ja säännöllisesti.

– On ollut enemmän aikaa jumpata ja liikkua. Olen saanut jumpat nyt säännöllisiksi ja tuloksia on tullut.

– Liikunta lisääntynyt, nukkuminen lisääntynyt, syöminen parantunut.

– Vaikka salille ei pääse voi urheilla muuten kuten kotona treenaamalla tai ulkona lenkkeilemällä.

Moni vastaaja kokee korona-ajan vaikuttaneen negatiivisesti mielen hyvinvointiin ja mielialaan. Vastauksissa nousi esille yksinäisyys.

– Yksinäisyys lisääntynyt ja mieliala mennyt alaspäin eikä apua saa mistään.

– Työssä näkyy työtovereiden uupumus. Toisaalta nyt on aikaa sellaisille asioille, joihin normiaikana ei jää aikaa. Kuten remontointi.

– Odotan, että tämä hullu aika loppuu.

– Pienten lasten vanhempana en ole uskaltanut kavereilla paljon kahvitella, joten on tuntunut yksinäiseltä.

– Alkuun ahdisti tietämättömyys ja nyt mieltä painaa monen tutun toimeentulot ja ihmisten ärtyneisyys.

– Koronatilanne tuntuu toivottamalta. Päästäänkö ikinä normaaliin? En jaksa olla ihmisten kanssa enää tekemisissä.

– Se kun ei voi tehdä asioita normaalisti, kuten ennen. Syö yleistä vireyttä.

– En pääse näkemään ystäviä tarpeeksi usein

– Kaikki tekeminen on kielletty: liikunta, matkat, kulttuuri ja sosiaalisen kyläilyt jne. Töissä ei voi välttää lähikontakteja, asiakkaat rokottamattomia eikä työtäni edes arvosteta yhteiskunnassa.

– Oman perheen kanssa oleminen antaa voimaa, mutta myös kuluttaa.

Osa vastaajista kokee korona-ajan parantaneen mielialaa. Etätyö ja elämän rauhoittuminen on joillekin ollut voimaannuttavaa.

– Olen energisempi ja virkeämpi, olen ehtinyt hoitaa kuntoilun ja kotityöt sekä työt joten stressi vähentynyt. Enemmän aikaa myös perheen kanssa.

– Etätöissä saanut ja ehtinyt hoitaa työt paremmin kun työpaikan häiriötekijät puuttuu. Työstressi vähentynyt kun on pystynyt pysymään töiden tasalla. Työstressin poistuminen vaikuttanut positiivisesti myös muuhun elämään.

–  Viihdyn muutenkin kotona, nyt olen saanut olla ja nautin. Ei rästitöitä kun ehtinyt hoitaa kaiken, mieli lepää. Jäänyt aikaa myös yksin oleiluun, jolloin ei ole pakko tehdä yhtään mitään.

– Työstressi vähentynyt. Aikaa enemmän perheelle. Myös hengellisiin asioihin on tullut panostettua enemmän.

– Rauhoittanut elämää, hyvä fiilis, ei ole suorittamispakkoa.

– On ollut myös aikaa keskittyä muutamaan ajatuksiaan ja suhtautumista asioihin ja elämään.

– Pelkästään positiivisesti, ei tarvitse istua autossa työmatkoja, ei tarvitse kuunnella avokonttorin hälinää.

– Elettyä elämää on takana riittävästi, että tottunut tyyneen ja myrskyyn. Eteenpäin taivallettava, vaikka pää kolmantena jalkana. Nykyaikana vaikuttaa, että ei ymmärretä, että yksinkin on elämää. Nautinto on hiljaisuus ja mielen rauha.

Kysely

Näin vastaajat ovat ylläpitäneet hyvinvointia

Kyselyssä lukijoita pyydettiin myös kertomaan, millä keinoin he ovat pyrkineet ylläpitämään mielen hyvinvointia korona-aikana.

– Autoillen ympäri Etelä-Suomea. Ei tietysti ilmastoystävällistä, mutta auttaa jaksamisessa, kun näkee uusia paikkoja ja voi lähteä ulkoilemaan uudessa ympäristössä.

– Tekemällä sitä mitä voi tehdä, esim. mökkeily kesällä.

– Liikkuminen, terveellinen ruoka, meditointi, hengitysharjoitukset.

– Hengellisiin asioihin keskittymällä.

– Kuuntelemalla striimattuja konsertteja, joita on ollut hienosti tarjolla.

– Olen tutustunut ”virallisiin” uutisiin, liikkunut ja urheillut mahdollisuuksien mukaan.

– Lukemalla, ristikoita täyttämällä ja koiran kanssa ulkoilu.

Lue lisää lukijoiden ajatuksia TÄSTÄ.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut