Jenni Hack ja Niklas Maisi laskevat kotipihallaan Palojoella mäkeä Hilla-tyttären kanssa. On kirpeä pakkassää ja ulkoileminen vuosi sitten valmistuneen omakotitalon pihalla maistuu. Viime kesän kokemusten vuoksi tuleva kesäkausi kuitenkin huolestuttaa.
– Hajuhaitat alkoivat viime keväänä. Kun menin pihalle, siellä oli voimakas haju, jota en pystynyt tunnistamaan. Pihalla ei voinut olla, Hack kertoo.
Haju tunkeutui myös sisälle taloon.
– Sain siitä päänsärkyä, ja välillä kun se oli voimakkaimmillaan, oli pakko lähteä pois koko alueelta.
– Aivan kuin polttoöljy olisi haissut. Ensin ajattelin, että tilalla on tulipalo, Maisi muistelee.
Pariskunnan talo sijaitsee Maisin kotitilalla, jossa hän myös työskentelee.
Haju tuli GRK Road Oy:n asfalttiasemalta Mäntymäestä Hämeenlinnantien varresta. Asfalttiasema aloitti siellä toimintansa toukokuussa 2021.
Hackin ja Maisin talo sijaitsee korkeahkolla paikalla. Maisin mukaan haju on jokinotkoissa huomattavasti voimakkaampi kuin heidän pihallaan. Hän pohtii myös sitä, millainen vaikutus hajuhaitalla on läheisen Taaborinvuoren tapahtumiin.
Jenni Hack on huolissaan siitä, miten asfalttiaseman päästöt vaikuttavat eläimiin ja koko ilmanlaatuun. Myös suunnitteluasteella olevan maatilamatkailun kohtalo huolettaa. Hack ja Maisi toivovat lisää tiedotusta asukkaiden suuntaan.
Palojoen kyläyhdistyksen puheenjohtaja Leena Rautanen-Saari on osallistunut aktiivisesti hajuongelman selvittämiseen.
– Kukaan ei oikein viime keväänä tiennyt, mistä haju tuli, joten soitin ympäristökeskukseen ja sain tiedon asfalttiaseman toiminnan käynnistymisestä, hän kertoo.
Sen jälkeen asfalttiaseman hajuhaitoista on tehty useita valituksia Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle. Joulukuussa 2021 sinne jätettiin kirjallinen vireillepano, johon oli yhden viikonlopun aikana kerätty 144 allekirjoitusta.
Vireillepanoon on liitetty 242 havaintoa ajalta 4.5.-3.12.2021. Nämä ovat Rautanen-Saaren mukaan tarkasti yksilöityjä havaintoja. Niiden lisäksi myös yksilöimättömämpiä havaintoja on tehty paljon.
Haitankärsijät kertovat vireillepanossa pistävän savukaasun leviämisestä monille Palojoella sijaitseville alueille sekä Nurmijärven kirkonkylään ja Tuusulan Nahkelaan. Kaasun kerrotaan tunkeutuvan autoihin ja asuntoihin sekä aiheuttavan hengenahdistusta ja päänsärkyä.
Vireillepanossa vaaditaan, ettei haitan tuottaminen saa jatkua, ja että GRK Road Oy:n toiminta tulee keskeyttää, kunnes on todennettavissa konkreettiset ja tehokkaat keinot estää haitta. Mikäli niitä ei löydy, vaaditaan välitöntä toiminnan lopettamista.
– Odotamme, että asia on saatu käsiteltyä ja haitat poistuneet ennen uuden tuotantokauden käynnistymistä, Rautanen-Saari sanoo.
GRK Road Oy:n toimitusjohtajan Mika Häklin mukaan ympäristöviranomaisen vaatima vastine joulukuiseen vireillepanoon on toimitettu ympäristövalvontaan. Siinä kerrotaan jo tehdyistä ja vielä tehtävistä toimenpiteistä.
– Kevättalven aikana toteutetaan merkittävä tekninen muutos, jolla hajuhaittaa pystytään vähentämään huomattavasti, hän kertoo.
Ympäristöviranomaisille toimitetussa vastineessa kerrotaan, että asfalttiasemalla siirrytään talven 2022 aikana kaksoisrumputekniikkaan. Se, ja muut vastineessa kerrotut toimenpiteet saadaan Häklin mukaan tehtyä ennen uuden toimintakauden alkua huhtikuun-toukokuun vaihteessa.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvontapäällikkö Marjo Alhon mukaan ympäristökeskus on pyytänyt GRK Road Oy:tä täydentämään vastinettaan.
– Asia on nyt käsittelyssä ja se pyritään saamaan ympäristölautakuntaan huhtikuussa. Ennen käsittelyä asiasta ei voida kertoa enempää, Alho sanoo.
Ympäristölautakunnan huhtikuun kokous on 19.4.