”Olemme saaneet lentävän lähdön”, kuvailee Odan kaupallinen johtaja Anne Terimo.
Odan jakeluautoja alkaa näkyä Klaukkalassa, Nurmijärven kirkonkylässä, Kirkkonummella ja Sipoossa, sillä norjalainen ruuan verkkokauppa laajensi toimintaansa Uudellamaalla tällä viikolla.
– Olemme saaneet lentävän lähdön. Markkinaa tällaiselle pelurille on, perustelee laajentumista Odan kaupallinen johtaja Anne Terimo.
Yhtiö aloitti ruuan kotiinkuljetukset Suomessa kolmisen kuukautta sitten, ja asiakkaiden määrä lasketaan kymmenissä tuhansissa, kertoo Odan Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi tiedotteessa.
Ensin toiminta-alueena oli Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Maaliskuussa ruokaa sai myös Keravalle, Järvenpäähän ja Hyrylään.
Terimon mukaan laajentumisuutisia on luvassa jälleen lisää, kun toiminta uusilla alueilla on saatu haltuun.
Nurmijärvellä Oda aloittaa kahdella eri alueella, Klaukkalassa ja kirkonkylällä.
– Aloitamme Nurmijärvellä kahdella alueella, joissa asuu paljon kohderyhmäämme eli erityisesti lapsiperheitä. Näemme näillä alueilla paljon potentiaalia ja olemme myös saaneet alueen asukkailta toiveita toimittaa näille alueille, Terimo kommentoi.
Sunnuntai-ilta on se isoin, kun ihmiset miettivät viikon ruokalistaa.
Nurmijärvellä Odan tilauksia on voinut tehdä tiistaista alkaen.
Oda rakentaa verkkokauppaansa erityisesti kiireisille lapsiperheille ja verkkopalveluista kiinnostuneille edelläkävijätalouksille.
– Suomalaiset käyttävät keskimäärin kolme tuntia viikossa ruokaostoksiin. Se on todelle iso aika, ja sen voisi käyttää vaikkapa lasten harrastuksiin tai omaan vapaa aikaan, lukemiseen tai urheilemiseen.
Terimon mukaan Odassa panostetaan ostoskorin kokonaishintaan, joka muodostuu edullisista tuotehinnoista ja halvoista kotiinkuljetusmaksuista.
– Kauppa näyttäytyy erilaisena mobiilissa. Valikoiman laajuus ei ole etu sinänsä, vaan se, että kuluttajan on helppo tehdä ostoksia ja valikoimasta löytyvät kaikki tutut suomalaiset brändit ja kansainväliset suosikit.
Viime vuonna Suomen päivittäistavarakaupan myynnistä 3–3,5 prosenttia tuli verkosta, kun Ruotsissa vastaava luku oli 5–6 prosenttia, kertoo Terimo.
Terimo uskoo Suomen osuuden nousevan Ruotsin tasolle muutamassa vuodessa.
– Korona on ollut iso vauhdittaja verkkokaupassa. Uskomme, että tietty osa (koronan vuoksi ruokaa verkosta tilanneista) jää ruuan verkkokaupan käyttäjiksi.
– Kilpailijatkin ovat aktivoituneet meidän avauksemme myötä.
Oda on aloittamassa saman päivän kotiinkuljetukset useilla alueillaan toukokuussa. Tähän saakka toimitukset ovat menneet tilausta seuraavalle päivälle.
Odan Norjan kokemusten mukaan saman päivän toimituksille on kysyntää, vaikkakin isoimmat volyymit tulevat edellisenä iltana tehdyistä tilauksista.
– Sunnuntai-ilta on se isoin, kun ihmiset miettivät viikon ruokalistaa.
Odalla ei ole fyysisiä kivijalkakauppoja, vaan se toimittaa mobiilisovelluksella tilatut ruokaostokset koteihin seitsemänä päivänä viikossa Vantaalle rakennetusta keräilykeskuksestaan.