Tiedätkö, milloin mopo katsotaan viritetyksi? – "Tuunaamisesta voi aivan huomaamatta olla seurauksena se, että mopoa tuleekin käsitellä moottoripyöränä"

Varma kevään ja kesän merkki ovat katukuvaan ilmestyneet mopot ja muut kaksipyöräiset menopelit. Itä-Uudenmaan poliisi on kerännyt muutamia muistutuksia siitä, ettei mopoa kannata tuunata lisävauhdin saamiseksi.

– Mopoilu on nuorelle hienoa aikaa. Elinpiiri laajenee kaveripiiristä puhumattakaan. Samalla mopoilu kehittää nuoren liikennesilmää ja tilannetajua, kunhan vaan muistetaan, ettei vauhti ei korjaa virheitä, kommentoi komisario Kimmo Klemetti Itä-Uudenmaan poliisista tiedotteessa.

Nuorten mopoilijoiden kuulee poliisin mukaan sanovan usein, että vakiomopot eivät kiihdy riittävästi ja mopo ei jaksa vääntää ylämäkeen. Näihin syihin vedoten nuoret hankkivat, joskus jopa vanhempien avustuksella, isompia sylintereitä, kaasuttimia tai kaasuttimen suuttimia. Myös tehopakoputki ja rattaiden vaihto kuuluu tuolloin kokonaisuuteen.

Tällaisesta tuunaamisesta voi aivan huomaamatta olla seurauksena se, että menopelin nopeus kasvaa siten, että mopoa tuleekin käsitellä moottoripyöränä. Silloin myös kuljettajan ajo-oikeuden tulee olla moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttava.

Klemetti muistuttaa, että mopon sylinteritilavuus saa olla maksimissaan 50 kuutiosenttimetriä ja suurin rakenteellinen nopeus 45 km/h. Jos tehoista halutaan puhua, ne saavat olla maksimissaan 4 kW nimellis- tai nettotehoa. Nopeudeksi hyväksytään 49 km/h 45 km/h rajoituksesta huolimatta.

Jos mopo kulkee enintään 65 km/h, on se rakenteellisesti muutettu mopo. Jos mopoa on muutettu siten, että se ylittää 65 km/h nopeuden, sitä käsitellään moottoripyöränä ja kuljettajalle määrättävät seuraamuksetkin ovat sen mukaisia. Moposta poistetaan rekisterikilpi ja se määrätään valvontakatsastukseen. Jos kuljettajan ajo-oikeus ei riitä tuunatun menopelin kuljettamiseen, syyllistyy nuori kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ja hänet määrätään väliaikaiseen ajokieltoon.

– Poliisin liikennevalvonnassa ajoneuvoluokkaa muuttavat rakennemuutokset todetaan ensisijaisesti selvittämällä ajoneuvon todellinen nopeus, eli koeajamalla se kahteen suuntaan. Sanomattakin on selvää, että ajoneuvon täytyy olla tieliikenteeseen hyväksytyssä kunnossa, vaikka näille ajoneuvoille ei tarvitsekaan suorittaa määräaikaisia katsastuksia. Poliisi voi määrätä mopon valvontakatsastukseen, jolloin se katsastetaan rekisteröintilaajuudessa. Tässä kohtaa suuntaisin katseen myös mopoilevan nuoren vanhempiin, jotta valvontaa suoritettaisiin jo kotona ja näiltä poliisin katsastusmääräyksiltä vältyttäisiin, Klemetti summaa.

Ylipäätään ajoneuvoon tehdyistä muutoksista tehdään ajoneuvoveroon liittyen ilmoitus liikenne- ja viestintävirastolle ja vakuutuksen osalta liikennevakuutuskeskukselle. Nämä ajoneuvojen omistajille määrättävät maksusanktiot ovat huomattavia ja näitä asioita ei välttämättä tule pohdittua silloin, kun mopo pitää saada kulkemaa kovempaa.

Mainos: Intelligent Banker Aps

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut