Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Takaisinsoittoa joutuu odottamaan useita päiviä – "Sain soiton yhdeksän päivää ensimmäisen soiton jälkeen"

Keusoten takaisinsoittopalvelu on ruuhkautunut pahasti etenkin Rajamäen terveyskeskuksessa.

Rajamäellä asuva Anne Manninen soitti Rajamäen terveysaseman ajanvaraukseen 27. toukokuuta kello 8. Hän kertoo saaneensa takaisinsoiton viikon päästä perjantaina 3. kesäkuuta kello 14:30.

– En pystynyt töideni takia vastaamaan. Lopulta sain soiton yhdeksän päivää ensimmäisen soiton jälkeen, Manninen sanoo.

Terveyskeskuksesta viimein soitettaessa Manniselta kysyttiin onko asia edelleen ajankohtainen.

Hän miettii, että jos hänen lapsellaan olisi korvatulehdus, tai poika on kadottanut viimeisen astmalääkkeensä, murtanut kätensä tai hänellä itsellään olisi akuutti virtsatieinfektio ei hänelle jää muuta vaihtoehtoa kuin mennä aina suoraan päivystykseen.

– Tämä ajanvaraus puhelimitse -järjestelmä on täysin turha ja käyttökelvoton ja aiheuttaa vain turhia päivystyskäyntejä. Kävin itse alkuviikosta turhaan päivystävällä lääkärillä, koska minua ei pystytty neuvomaan puhelimitse, vaan sain vasta lääkärin vastaanotolla oikean numeron, johon ottaa yksityisellä saamani lähetteen kanssa yhteyttä. Jatkossa menen aina suoraan päivystykseen esimerkiksi uusimaan reseptin. En jää edes päiväksi odottamaan takaisinsoittoja, Manninen sanoo.

Järjestelmä on täysin turha.

Helsingissä asuessaan ajanvarauksesta soitettiin Mannisen mukaan takaisin aina parin tunnin sisään.

– Lisäksi sain puhelimitse neuvoja hengitysvaikeuksisen astmaatikon kotilääkitsemiseen akuutissa tilanteessa kotona ja vältimme päivystyskäyntejä näin. Seuraavana päivänäkin takaisinsoitto on jo myöhäistä, jos vanhus soittaa rintakipuvaivoista tai sekavasta olosta, hän sanoo.

Mannisen mielestä hoitotakuu ei Nurmijärvellä toteudu ja tilanne on suoraan sanottuna käsittämätön.

– Tein tästä valituksen Valviraan, Manninen sanoo.

Keusoten viestintäsuunnittelija Katja Santalahden mukaan takaisinsoiton viive on Rajamäen terveysasemalla tällä hetkellä 3–4 vuorokautta.

– Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tavoite on vastata kaikkiin lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinpalveluun tulleisiin soittoihin samana päivänä. Tällä hetkellä jonossa on kuitenkin yli 2 000 puhelua, ja takaisinsoittojen viive on useita päiviä – joillain terveysasemilla jopa viikon. Tilanteen syntyyn ovat vaikuttaneet muun muassa henkilöstösaatavuuden haasteet ja ajankohtaiset ylityö- ja vuoronvaihtokiellot, Keusoten palvelujohtaja Susanna Pitkänen sanoo.

Keusotella ollaan lisätty henkilöstöä purkamaan syntynyttä takaisinsoittojonoa. Puhelu terveysasemalta voi tulla myös viikonloppuna.

– Kohdennamme hoitajien työtä puhelintyöhön mahdollisimman paljon aamuisin, jolloin merkittävä osa puheluista saapuu, Pitkänen sanoo.

Ensimmäinen jononpurkupäivä oli lauantaina 11. kesäkuuta. Kaikkiin tulleisiin yhteydenottoihin vastataan järjestyksessä. Keusotelta pyydetään asiakkaita käyttämään vain yhtä yhteydenottokanavaa ja soittamaan vain yhdestä puhelinnumerosta.