Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ilta- ja viikonloppupäivystys loppuu Nurmijärvellä – toimi näin jatkossa

Virka-ajan ulkopuolinen kiireellinen hoito keskitetään Järvenpäähän ja Hyvinkäälle.

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä keskittää iltojen ja viikonloppujen, eli virka-ajan ulkopuolisen, kiireellisen hoidon maanantaista 1. elokuuta alkaen Järvenpäähän ja Hyvinkäälle. Tähän asti virka-ajan ulkopuolista kiireellistä hoitoa on saanut myös Nurmijärven Kirkonkylän terveysasemalta arkisin kello 18 asti ja viikonloppuisin kello 8–16.

Elokuusta alkaen kaikki Nurmijärven terveysasemat ovat auki vain arkisin kello 8–16. Virka-aikainen toiminta niissä jatkuu ennallaan.

Kun kuntalaisella on elokuun alusta alkaen tarve saada kiireellistä hoitoa virka-ajan ulkopuolella arkisin kello 16–20 tai viikonloppuisin ja arkipyhinä kello 8–20, tulee hänen soittaa Keusoten puhelinpalveluun numeroon 019 226 0505. Kiireellinen hoito toteutetaan hoidon tarpeen arvion perusteella joko etä- tai läsnävastaanottona. Jos hoito vaatii arvion perusteella läsnävastaanotolla käyntiä, asiakas voi hakeutua joko Keusoten Akuuttiin Järvenpäähän tai Hyvinkään sairaalan yhteispäivystykseen.

Mikäli kuntalainen taas tarvitsee kiireellistä hoitoa kello 20 jälkeen, tulee hänen ottaa yhteyttä Päivystysapuun numeroon 116117. Kiireellinen hoito yöaikaan toteutetaan Hyvinkään sairaalan yhteispäivystyksessä. 

– Kiireelliseen hoitoon tulee hakeutua, kun tilanne edellyttää välitöntä arviota ja hoitoa. Iltaisin, viikonloppuisin ja öisin kiireellistä hoitoa annetaan tilanteissa, joissa hoitoa ei voi siirtää virka-aikana hoidettavaksi ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista, Keusoten avopalvelujen päällikkö Päivi Mäkelä-Bengs kertoo.

Henkeä uhkaavissa hätätilanteissa tulee olla aina yhteydessä hätänumeroon 112.

Keusote kehottaa asiakkaita ottamaan virka-ajan ulkopuolella ensin yhteyttä puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kuitenkin ollut pahoin ruuhkautunut ja takaisinsoittoa terveysasemalta on joutunut odottamaan jopa viikon (NU 13.7. ja 16.6.). Vielä heinäkuun alussa takaisinsoittojonossa oli yli tuhat puhelua.

Miten Keusotessa on varmistettu, että puhelinpalvelu toimii, kun muutos astuu voimaan?

– Puhelinpalvelun ruuhkaa poistetaan monin eri keinoin. Olemme mm. palkanneet meille lisää hoitajia purkamaan puhelinjonoa ja järjestäneet oman henkilökunnan toimesta viikonloppuisin jononpurkua, Mäkelä-Bengs vastaa ja jatkaa:

– Puhelinpalvelutiimi, joka hoitaa koronahoitopuhelinta ja virka-ajan ulkopuolisia puheluita, on myös purkanut terveysasemien virka-aikaista jonoa. Puhelinpalvelutiimi on pystynyt hoitamaan kaikki virka-ajan ulkopuolella tulleet puhelut saman päivän aikana.

Virka-ajan ulkopuolisten kiirevastaanottojen uudistus perustuu Keusoten palveluverkkosuunnitelmaan, joka hyväksyttiin kuntayhtymän hallituksessa ja valtuustossa viime marraskuussa.

Keusote perustelee muutosta sillä, että se parantaa vastaanottopalvelujen saatavuutta ja yhdenvertaisuutta Keusoten alueella. Lisäksi muutos vahvistaa Keusoten mukaan terveysasemien päiväaikaista lääkäri-hoitajatoimintaa, sillä virka-ajan ulkopuolisten työvuorojen poisjääminen lisää henkilökunnan määrää päiväaikaisessa toiminnassa.

– Päivystysvuorojen poisjääminen lääkäreiltä ja hoitajilta arki-illoista ja viikonloppuvuoroista lisää työntekijöiden määrää virka-aikaiseen toimintaan, sillä aukioloajan muutoksen myötä henkilökuntamäärä ei vähene. Keusoten Akuuttiin tulee oma henkilökunta, joka ei ole pois hoitaja- ja lääkärivastaanottopalvelun päiväaikaisesta henkilöstöstä, Mäkelä-Bengs selventää.