Suomalaisten liikennetottumuksissa ja liikennesääntöjen tuntemisessa olisi edelleen parantamisen varaa. Koulut ovat alkamassa, mutta Liikenneturvan kyselyn perusteella perusasioiden tietämisen suhteen on edelleen huomattavia puutteita.
Esimerkiksi tilanne, jossa ajorata ylitetään suojatietä pitkin, on edelleen monelle epäselvä kulkujärjestyksen suhteen. Liikenneturvan kyselyssä kuljettajan velvoite antaa tietä jalankulkijalle tunnettiin suht hyvin. Epäselvyys kasvoi, kun ylittäjinä oli pyöräilijä tai sähköpotkulautailija.
Kyselyssä myös näytettiin kuvaa tiestä, jonka poikki menee suojatie. Vastaajilta kysyttiin kulkujärjestyksistä, kun suojatielle on tulossa jalankulkija, pyörää taluttava, pyöräilijä ja sähköpotkulautailija. Yli yhdeksän kymmenestä tiesi, että autoilijan on väistettävä tilanteessa, jossa suojateille tulee jalankulkija. Viisi prosenttia uskoi, että tilanteessa jalankulkijan tulisi antaa autoilijalle tietä.
– Kun pyöräilijä siirtyy satulasta pyörän taluttajaksi, hänet rinnastetaan jalankulkijaan. Suojatiellä kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Ensi viikolla alkava lukuvuosi tuo tien päälle taas runsaasti koulumatkalaisia, joten jokaisen kuljettajan on nyt skarpattava suojatietilanteissa, tähdentää tiedotteessa Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen.
– Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut jotenkin muuten, kuljettajan on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä. Pensaiden ja pysäköityjen autojen katveisiin jää helposti ekaluokkalainen tai isompikin kulkija. Pitämällä riittävästi turvaväliä edellä ajavaan on helpompi tehdä havaintoja myös suojateille, Pohjonen jatkaa.