Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Keusoten puhelinpalvelu hoitajan ja lääkärin vastaanotoille on ruuhkautunut

Ruuhkautumisen vuoksi on tärkeää, että yhteydenotto tehdään vain kerran. Useat soittoyritykset ruuhkauttavat ja kasvattavat jonoa entisestään, Keusotelta kerrotaan.

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä tiedottaa, että virka-aikainen puhelinpalvelu hoitajan ja lääkärin vastaanotoille on ruuhkautunut. Takaisinsoittojen viive on keskimäärin 20 tuntia, mutta voi pisimmillään olla useita päiviä.

Keusoten mukaan virka-ajan ulkopuolinen puhelinpalvelu toimii viiveettömästi. Puheluihin vastataan välittömästi tai saman päivän aikana. Virka-ajan ulkopuoliseen puhelinpalveluun tulee kuitenkin ottaa yhteyttä vain, mikäli tilanne edellyttää välitöntä hoidon tarpeen arvioita eikä hoidon aloitusta voi siirtää myöhemmäksi ilman tilanteen pahentumista.

Olemme tehostaneet jononpurkua lisäämällä puhelintyötä tekevän henkilöstön määrää.

Ruuhkautumisen vuoksi terveysasemilla laadittavat lausunnot ja todistukset kirjoitetaan lääketieteellistä kiireellisyysjärjestystä noudattaen, ja tehdään tällä hetkellä ensisijaisesti äkilliseen sairastumiseen liittyen. Harrastuksiin, kilpailuihin, vaihto-oppilasvuoteen tai matkailuun liittyvät todistukset ja lausunnot eivät kuulu julkisen terveydenhuollon järjestämisvelvollisuuteen, ja niitä ei laadita terveysasemilla, tiedotteessa kerrotaan.

Yhteydenottoihin vastataan soittojärjestyksessä. Koska päällekkäiset yhteydenotot kasvattavat jonoa entisestään, on tärkeää, että yhteydenotto tehdään vain yhden kerran joko soittamalla tai tulemalla paikan päälle. Hoitovastaavalle yhteydenotto on suositeltavampaa tehdä sähköisesti puhelinpalvelun sijaan.

Keusotelta kuitenkin kerrotaan, että jos tilanne yhteydenoton jälkeen pahenee siten, että hoidon tarve tulee tehdä vielä saman päivän aikana, tulee asioida terveysaseman ajanvarauksettomalla vastaanotolla paikan päällä. Keusotelta toivotaan kuitenkin, että asiointi paikan päällä rajataan vain kiireellisiin tilanteisiin. Henkeä uhkaavissa tilanteissa yhteydenotto tehdään aina hätänumeroon 112.

– Olemme tehostaneet jononpurkua lisäämällä puhelintyötä tekevän henkilöstön määrää sekä kohdentaneet hoitajien työpanosta aamujen ruuhkahuippuihin. Lisäksi järjestämme tulevina viikonloppuina jononpurkuja. Vaikka takaisinsoittojonoa on saatu purettua puhelinpalveluun kohdennetuilla toimenpiteillä, on jonoa vieläkin. Jatkamme aktiivisia toimenpiteitä ruuhkan purkamiseksi. Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa, kertoo tulosaluepäällikkö Päivi Mäkelä-Bengs tiedotteessa.