Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kysymys & vastaus | Miten vähentää energiankulutusta, energianeuvoja Jarmo Kauppi?

Mistä lähtien Nurmijärven Sähköllä on ollut oma energianeuvoja?

Minä aloitin energianeuvonnan maaliskuussa 2018, Nurmijärven Sähkön 100-vuotisjuhlavuonna.

Miten paljon energianeuvojalle tulee yhteydenottoja tavallisesti viikkotasolla?

Yhteydenottoja tulee viikkotasolla noin 50–100 kappaletta.

Onko yhteydenottojen määrässä tapahtunut viime kuukausina muutoksia?

Määrät ovat lisääntynyt täystyöllisyydestä ylityöllisyydeksi, eli kaikkiin yhteydenottoihin ei kerkeä aina heti vastaamaan.

Mitä asioita nurmijärveläiset tavallisesti kysyvät energianeuvojalta?

Ennen energian hinnan nousua oli paljon kysymyksiä lämmitystavan vaihdosta. Meillä oli ”öljystä uusiutuviin” -kampanja, jossa kävin lähes sadassa kohteessa neuvontakäynnillä. Sähköajoneuvojen lataus, energian kulutuksen nousun syyt, aurinkosähkö. Myös ikäihmisille talotekniikkaa kaupustelevat ovelta ovelle myyjät työllistävät aika ajoin.

Onko energianeuvonta maksutonta?

Meidän asiakkaille, joiden kiinteistö on meidän sähköverkossa, neuvonta on veloituksetta tapahtuvaa kaikissa asioissa joita hoidan. Aurinkosähköneuvonta on veloituksetta. Myös puhelimella ja sähköpostilla tapahtuva asiointi on veloituksetta.

Millaisiin asioihin energianeuvojaa kysytään kotikäynneille?

Viime aikoina on korona vähentänyt käynnit minimiin, energiansäästö on ollut viimeisimpien kotikäyntien aiheena. Olen Motivan kouluttama sähkötekniikan energiakatselmoija. Ennen koronapandemiaa oli lämmitystavan muutokset, aurinkosähkö ja sähköautojen lataus kestosuosikkeja.

Millä yksinkertaisilla toimenpiteillä jokainen voi arjessaan vähentää energian kulutustaan?

Minulla ei ole nappia josta asiakkaan energiankulutus vähenee, kyllä kaikki lähtee asukkaiden asenteesta ja halusta käyttää ostamansa energia tehokkaasti. Minun tehtäväksi jää opastaa ja herättää asiakkaamme havainnoimaan säästökohteet ja rohkaisemaan toimimaan.

Ensimmäiseksi on asiakkaan tiedostettava miten paljon ja milloin hän sähkönsä käyttää. Tämä tietolähde löytyy meidän kotisivuilta, sähkönkulutuksen seurantapalvelu nimeltään ”Venla”. Venla kertoo tunnin tarkkuudella kuluvan vuoden ja neljä vuotta taaksepäin. Edellyttää, että samalla henkilöllä on ollut sopimus koko tämän ajan voimassa (sähkönsiirtosopimus). Motivalla ja Energiavirastolla on kampanja astetta alemmaksi, eli laskemalla asunnossa lämpötiloja saa säästöjä heti aikaiseksi. Suomalaisen käyttämästä energiasta 50% menee asunnon lämmitykseen ja 20% veden lämmitykseen, loput 30% on muuta käyttösähköä.

Isot sähkötehot, kuten sähkökiuas, sähköauto, ulkoporeallas jne. muuttaa jakaumaa voimakkaasti. Monessa taloudessa yhdellä laitteella käytetään 70% koko kulutuksesta, tällöin säästötoimenpiteet kannattaa kohdistaa siihen jos haetaan nopeita vaikutuksia.