Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Luki-viikko lähestyy – mistä on kyse?

Sirkku Jauhiainen: ”Nyt on oikea hetki miettiä lukivaikeuden vaikutusta lapsuuteen ja nuoruuteen”.

Tulevalla viikolla (3.–9.10.) vietetään kansainvälistä dysleksiaviikkoa eli luki-viikkoa. Klaukkalalaisen Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijan Sirkku Jauhiaisen mielestä nyt onkin oikea hetki miettiä, kuinka lukivaikeus vaikuttaa lapsuuteen ja nuoruuteen.

– En saanut itse tarpeellista apua ja tukea lukivaikeuteeni, ja tunsin itseni todella huonoksi. Tunne hellitti vasta lukion jälkeen, kun pääsin itseäni kiinnostavien opintojen pariin, Jauhiainen kertoo.

Myös toisella Jauhiaisen tyttäristä on lukivaikeus.

– Hänellä se todettiin aikaisessa vaiheessa, ja hän on saanut siihen apua ja tukea. On tosi tärkeää, että hänen minäpystyvyytensä on vahva, sillä hyvä itsetunto on pohja kaikelle oppimiselle ja kehitykselle, Jauhiainen sanoo.

Hän uskoo lukivaikeudesta kärsivien lasten ja nuorten tilanteen kääntyneen parempaan suuntaan, koska asiasta ollaan nyt aiempaa enemmän tietoisia.

– Toisaalta jutellessani opettajien ja erityisopettajien kanssa törmään siihen, että luokat ovat isoja ja resurssipula vaivaa, Jauhiainen pohtii.

Hän arvelee, että lapset ja nuoret joilla on lukivaikeus, ovat eri kouluissa hyvin erilaisessa asemassa.

– Niille lapsille, joilla lukivaikeutta ei ole todettu ennen koulun alkamisikää, tulee varmasti haasteita. Tuntuu helposti siltä, että on erilainen ja huonompi ja että pitää taistella pärjätäkseen, tietää Jauhiainen, jonka lukivaikeus todettiin vasta 9. luokalla.

Sirkku Jauhiainen neuvoo vanhempia, jotka epäilevät lapsellaan olevan haasteita oppimisessa, ottamaan yhteyttä opettajaan ja vaatimaan lapselleen lukivaikeustestiä sekä oppimiseen tarvittavaa tukea.

Jauhiaisen mukaan lapsi voi esimerkiksi saada enemmän aikaa kokeen tekemiseen, opettaja voi teettää kokeen osissa tai lukea kysymykset oppilaalle ja varmistaa, että tämä on ymmärtänyt ne. Opettaja voi myös kirjoittaa ylös oppilaan saneleman vastauksen.

– Varsinkin pienten lasten osalta on tärkeää nähdä, missä he ovat hyviä ja kuinka he oppivat.

Tärkeää on myös se, että oppimisvaikeuksista puhutaan luokassa.

– Pitäisi puhua siitä, että kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat.

Jauhiainen kuvailee henkilöitä, joilla on lukivaikeus, empaattisiksi ja ahkeraksi. He myös tietävät missä ovat hyviä ja osaavat keskittyä siihen.

Jauhiainen järjestää lokakuussa kolme aiheeseen liittyvää maksutonta webinaaria. Lasten vanhemmille suunnatut webinaarit ovat 5.10. ja 19.10. klo 18–18.45. Opettajille suunnattu webinaari on 13.10. klo 18–18.45.

Sivustollaan MyDyslexia.fi Jauhiainen tuo esille lukihäiriötä eli dysleksiaa. Blogissaan hän esittelee ihmisiä, joilla on lukihäiriö. Hän kertoo siitä, kuinka lukihäiriö on vaikuttanut heihin ja miten he ovat elämässään pärjänneet.

Sivustolla toimii myös verkkokauppa, josta voi hankkia oppimista helpottavia tuotteita.