Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Hoitoon pääsy on tehty liian vaikeaksi” – Nurmijärven Uutiset kysyi nurmijärveläisten kokemuksia sote-palveluista

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tason uskotaan Nurmijärvellä vain huononevan uusien hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa ensi vuoden alusta. Näin ajattelee valtaosa Nurmijärven Uutisten verkkokyselyyn vastanneista. Nurmijärven Uutiset selvitti viime viikolla verkkokyselyssä, miten nurmijärveläiset kokevat nykyiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja miten he uskovat sote-uudistuksen muuttavan palveluita.

Kyselyyn tuli 260 vastausta. Vastanneista selvä enemmistö, 83 prosenttia (217 vastaajaa), arveli sote-palveluiden heikkenevän uudella Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Verkkokyselyssä kysyttiin myös, ovatko nurmijärveläiset tyytyväisiä Nurmijärven nykyisiin sote-palveluihin. Vastanneista selvä enemmistö, 88 prosenttia (229 vastaajaa) kertoi, ettei ole tyytyväinen.

Paranevatko palvelut uusilla hyvinvointialueilla?

Eniten kritiikkiä saivat hoitoon pääsyn vaikeus ja takaisinsoittojärjestelmä.

– Hoitoon pääseminen on tehty vaikeaksi. Ilman soittoa ei saisi tulla päivystykseen, mutta puheluihin ei vastata. Takaisinsoitto venyy useamman päivän päähän. Lisäksi hoitoon pääsy klo 16 jälkeen on tehty käytännössä mahdottomaksi. Ennen oli ilta-päivystys.

– Lääkäriin pääsy on huonontunut. Lääkärin soittoa on pitänyt odottaa viikkokausia. Hoitovastaavan tavoittelu ollut myös ongelmallista.

– Ei toimii, ei saa ketään kiinni ja soittavat noin 7 vuorokautta myöhemmin. Ei pääse lääkäriin.

– Terveysasemalta ei kukaan ota yhteyttä vaikka on jättänyt soittopyynnön.

– Omahoitajalle olen jättänyt soittopyynnön viikko sitten. En tiedä milloin vastaus tulee. Tarvitsee lähteä varmaan yksityiselle.

– Jos sattuu pääsemään puhelinyhteyteen niin ensimmäinen tunne on että häiritsee pahan kerran.

– Asiointi hidasta ja lääkäriaikoja ei saa. Puhelinpalvelu huono, ei takaisinsoittoa ajoissa.

– Takaisinsoittoa saa odottaa liian pitkään ja päivystyksen siirto Järvenpäähän hankaloittaa avun saamista. Lääkäreitä on mahdoton tavoittaa.

– Asioita ei saa hoidettua, sillä kukaan ei vastaa. Ja jos joskus sitten saa jonkun henkilön kiinni, jää asioiden hoito puolitiehen. Todella turhauttavaa.

 Lääkärin vastaanotolle pääsy on erittäin hankalaa.

Moni vastaaja kokee lääkärille pääsyn hankalana.

– Lääkärin vastaanotolle pääsy on erittäin hankalaa. Jos sinne pääseekin, lääkäri vaihtuu joka kerralla.

– Lääkäriin ei pääse, omahoitajasta ikinä kuullutkaan.

– Vastaanotolle on todella vaikea päästä, ei ole aikoja, ei riittävästi henkilökuntaa.

– Omalääkärisysteemi paljon parempi, nykyäänhän ei pääse edes lääkärille. Omahoitajankin yhteydenotto kestää.

– Ketään ei saa mistään kiinni. Asiakaspalvelu on täydellisen tukossa. Keskitytty liikaa uudistuksiin ja aivan liian hätäisesti. Unohdettu itse palvelut, asiakkaat ja työntekijät. Ennen Keusotea oli toimiva terveydenhoito Nurmijärvellä. Jos jonoja, ne olivat pieniä.

Moni vastaaja toivoo päivystystä lähemmäs omaa kotiaan.

– Päivystykseen pitäisi lähteä illalla Järvenpäähän, en edes uskalla katsoa, miten se julkisilla onnistuisi.

– Päivystys pitäisi olla Nurmijärven kirkonkylässä kello 20 eikä missään jumalan selän takana.

– Ilta- ja viikonloppupäivystys pitäisi saada takaisin Nurmijärvelle tai Klaukkalaan.

– Päivystys on saatava takaisin kirkonkylälle!

– Palvelujen keskittäminen vain kiihtyy. Nurmijärveläisille se tarkoittaa sitä, että avun saanti hankaloituu ja hidastuu.

Kyselyssä annettiin jonkun verran kritiikkiä myös viestinnälle.

– Keusoten verkkosivuilta on vaikea löytää yhteystietoja eri palveluihin. Toimintatavat, aukioloajat, ajanvaraukset muuttuvat tiheään tahtiin, on vaikea pysyä ajantasalla.

– Jos edes puhelinnumeroa ei saa näkyvästi nettisivuille näkyviin niin kertoo jotain toiminnasta.

Useammissa vastauksissa mainittiin diabeteslääkärin vastaanotto.

– Itse olen erikoissairaanhoidon asiakas eli diabeetikko, aluksi menetin todella hyvän diabeteslääkärini ja sen jälkeen hoitajan. Ennen kontrolloitiin säännöllisesti ja sain puhelimella helposti yhteyden diabeteshoitajaan, nykyään ehkä kerran vuoteen kontrolli jos sitäkään ja yhteyden saaminen hoitajaan saati lääkäriin todella vaikeaa.

– Huononemista tapahtunut Nurmijärven kunnan ajoista. Henkilökuntaa vaihtunut ja vaihtuu koko ajan. Lopetettu yhtenäistämisen nimessä toimivia rakenteita, esim. diabetekseen erikoistuneen lääkärin vastaanotto.

– Sote on suuresti heikentänyt mm. diabeteshoitoa.

Kyselyssä sote-palveluista annettiin myös kiitosta. Vastanneista 12 prosenttia (31 vastaajaa) kertoi olevansa tyytyväisiä nykyisiin sote-palveluihin.

– Se mitä koskaan olen tarvinnut palveluja niin olen saanut sen mitä tarvitsen. Mutta tarvetta ollut hyvin harvoin.

– Osaltani terveydenhoito on toiminut kirkonkylällä loistavasti.

– Prosessit toimivat, henkilökunta ystävällistä.

– Hoitoa saanut aina nopeasti, ammatillisesti sekä inhimillisesti.

– Olen saanut tarvitsemani palvelut ja esimerkiksi rokotukset sujuivat todella sukkelasti.

– Olen saanut tarvitsemani palvelut ja odotusajat ovat olleet kohtuulliset.

– Minusta palvelut ovat valtakunnallinen taso, sote-alan kriisi ja työvoimapula huomioiden hyvät. Yhden kunnan tai kuntayhtymän on vaikea tuottaa priimaa, kun ongelma valtakunnallinen ja jopa kansainvälinen.