Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Läpi yön kestävä verkkopelitapahtuma valtaa Mäntysalon koulun –  "Tunnelma on aivan erilainen kuin kotona pelatessa"

Mäntysalon koulu muuttuu peliluolaksi, kun ONG-tapahtuma pääsee vauhtiin.

Haikalan ja Mäntysalon koulujen vanhempainyhdistys käynnistää toimintansa yläkoululaisten toivomasta ja odottamasta Mänttäri ONG – oolnightgaming pelitapahtumasta. Tapahtuma järjestetään perjantaista lauantaihin 11.–12. marraskuuta. Se järjestettiin ensimmäistä kertaa 2018 ja tapahtuma uusittiin 2019.

– Tämän ikäisille ei ole järjestettynä juurikaan ohjelmaa. Nyt koronarajoitusten jälkeen pääsemme toteuttamaan tapahtuman uudelleen ja samalla omalta osaltamme osallistumaan nuorten vapaa-ajan sosiaalisten kontaktien palauttamiseen, tapahtuman järjestäjä Mikki Järvenpää sanoo.

Järvenpään mukaan ONG on pelaamisesta huolimatta sosiaalinen tapahtuma. Vaikka nuorilla on omat pelikoneet mukanaan, he ovat kontaktissa toisiinsa, he tapaavat toisia samanikäisiä nuoria, joita yhdistää sama mielenkiinnon kohde ja parhaimmillaan saavat luotua uusia ystävyyssuhteita.

– Pelaaminen on arkipäiväistynyt ja harrastus siinä kuin mikä tahansa muukin. ONG on nuorille elämys. Salissa on hämärää ja se on valaistu värivaloin. Tunnelma on aivan erilainen kuin kotona pelatessa, Järvenpää sanoo.

Tapahtumassa on mahdollisuus järjestää turnauksia, jotka herättävät Järvenpään mukaan mielenkiinnon myös niissä nuorissa, jotka tulevat viettämään aikaa ilman konetta.

Tapahtumat ovat olleet antoisia myös mukana olleille vanhemmille ja nimenomaan nuoret ovat tehneet omalta osaltaan tapahtumasta ikimuistoisen.

ONG alkaa perjantaina 11. marraskuta kello 18, jolloin pelipaikan varanneet voivat tulla asentamaan koneensa ja tuunaamaan pelipaikkansa. Kello 19 alkaa sisäänpääsy muille osallistujille. Tällöin valot vaihtuvat värivaloihin ja tapahtuma voi alkaa. Lauantaina kello 12 tapahtuma loppuu. Siihen mennessä tulee olla koneet purettu.

– Nukkumatiloja meillä ei ole tarjolla, mutta mahdollisuus lepäämiseen on. Edellisillä kerroilla osa nuorista on tuonut oman mukavan pelituolin mukanaan. Osalla nuorista on ollut jopa telttapatja ja makuupussi mukanaan, jotta lepääminen on mukavampaa, Järvenpää sanoo.

Järvenpää muistuttaa, että ONG tapahtuma on aina päihteetön. – Nuoret olleet aina fiksuja. Järjestyshäiriöitä meillä ei ole ollut.

Tähän asti kaikki halukkaat ovat aina mahtuneet mukaan. Kapasiteettia kasvatetaan tilojen, sähköjen ja nettiyhteyksien osalta tarpeen mukaan. Ilmoittautuminen on tämän vuoden osalta vielä käynnissä.

ONG:ssä on buffetti, jonka järjestämisessä Röykän K-Market on ollut mukana. Buffetista jokainen osallistuja voi hankkia syötävää, juotavaa ja herkkuja koko tapahtuman ajan. ONG:ssä on mahdollisuus pelata myös pingistä ja lautapelejä.

–  Vuonna 2019 meillä oli myös livemusiikkiesitys. Tämän vuoden ohjelmaa ei vielä voi paljastaa, ettei yllätys mene pilalle. Sponsorimme Klaukkalan Euronics tuo tapahtumaan pelikoneen, jota jokainen osallistuja pääsee kokeilemaan halutessaan, Järvenpää sanoo.

Lisäksi tapahtumassa on arvontoja ja kilpailuja, esimerkiksi parhaiten tuunattu pelipaikka on palkittu.

Konepaikka maksaa 15 euroa ja se tulee varata etukäteen, jolloin paikalle tulee tuoda oma kone tai konsoli. Jos tapahtumaan haluaa tulla muuten vain viettämään aikaa, on pääsylipun hinta viisi euroa. Konepaikan varanneiden sisäänpääsy aukeaa kello 18, muut pääsevät sisään kello 19. Kello 23 jälkeen sisään ei ole enää pääsyä. Tapahtumasta tulee poistua lauantaina kello 12 mennessä.

Yön yli kestävä verkkopelitapahtuma Mäntysalon koululla 11.–12.11. klo 18 alkaen.