Etelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle huomautuksen hoitoon pääsystä ja yhteyden saamisesta perusterveydenhuoltoon.
Yksityishenkilö oli tehnyt ilmoituksen Keusoten noin vuoden takaisesta toiminnasta. Keusoten nettisivuilla oli silloin teksti, jossa kerrottiin, että Keusoten terveysasemien lääkärin ja hoitajan vastaanotoilla toteutetaan vain kiireellistä hoitoa ajalla 27.12.2021–13.2.2022.
Ilmoittajan mukaan asiakkaiden puheluihin tai viesteihin ei vastattu eikä potilaiden laboratoriotutkimustuloksista löytynyt Kanta-palvelusta tietoa. "Lain mukainen hoitoon pääsy ei toteudu, eikä Keusote tarjoa mahdollisuutta päästä esimerkiksi yksityiselle hoitoon tai edes hoidon arviointiin", hän valittaa.
Keusoten avopalvelujen päällikkö Päivi Mäkelä-Bengs ja laatuylilääkäri Katri Makkonen antoivat ilmoituksen perusteella selvityksen Keusoten tilanteesta. Selvityksen mukaan perusterveydenhuollon kiireettömän hoidon hoitotakuu on pystytty toteuttamaan vain osittain.
Makkosen ja Mäkelä-Bengsin selvityksessä kerrataan terveydenhuollon vaikeuksia. Koronapandemia kuormitti hoitoa poikkeuksellisesti, ja loppuvuonna 2021 perusterveyden asiakaskysyntä kasvoi. Terveysasemien vastaanotot ruuhkautuivat. Pelkästään koronarokotuksia annettiin tammikuussa 2022 noin 57 000 asiakkaalle. Lisäksi terveysasemilla oli merkittävä henkilöstövaje pandemian vuoksi.
Tilanteen ratkaisemiseksi Keusotessa oli päätetty priorisoida annettavaa hoitoa. "Päätökset oli tehty ottaen huomioon potilasturvallisuus ja tarve suojata väestöä vakavan koronavirusinfektion
seurauksilta. Alkuvuodestakin yhteydenottoihin vastattiin ja asiakkaille tehtiin hoidontarpeen arvio. Asiakkaat oli joko ohjattu hoitoon tai nimetty hoitovastaava, johon asiakas saattoi olla yhteydessä 13. helmikuuta jälkeen, mikäli asia oli kiireetön", selvityksessä sanotaan.
Selvitys ei täysin vakuuttanut Avin ylitarkastaja Heidi Staudingeria ja Esa Tommiskaa. He huomauttavat, että perusterveydenhuollon asiakkaan on saatava yhteys arkipäivisin virka-aikana välittömästi terveyskeskukseen.
Terveydenhuoltolain mukaan kunnan on järjestettävä toimintansa niin, että potilas voi saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi yhteyden terveyskeskukseen tai muuhun terveydenhuollon toimintayksikköön. Ammattihenkilön on tehtävä hoidon tarpeen arviointi viimeistään kolmantena arkipäivänä siitä, kun potilas otti yhteyden
Avi huomauttaa että Keusoten internet-sivulla ei tuoda asiakkaalle esiin mahdollisuutta mennä terveysasemalle varaamaan itselleen aikaa.
Aluehallintovirasto kehotti Keusotea saattamaan välitön yhteydensaanti lain edellyttämälle tasolle tämän vuoden loppuun mennessä.
"Hoitoon pääsy säädösten perusteella tulee toteutua", lukee Avin päätöksessä.