Nurmijärven kunnan Kivenkyydistä syksyllä 2022 toteuttamaan asiakaskyselyyn tuli 96 vastausta. Vuonna 2020 vastauksia tuli 79.
Kivenkyytiä käytetään tai käytettäisiin pääasiassa asioimismatkoihin, kertoivat vastaukset. Näin on vastattu myös aiempina vuosina. Kakkosena tulivat harrastusmatkat ja kolmantena liityntäliikenne.
Kivenkyydin käyttöä koskevaan kysymykseen vastanneista noin puolet ei ollut käyttänyt kyytiä lainkaan. Toinen puoli oli käyttänyt sitä ainakin joskus. Lähes päivittäin Kivenkyytiä käyttäviä oli vähän, mutta joka viides kysymykseen vastanneista käytti kyytiä viikottain.
Uutena asiana mukana oli kaksi Kivenkyydin tiedotukseen liittyvää kysymystä. Ensimmäisellä kysymyksellä kartoitettiin sitä, mistä kuntalaiset hakevat Kivenkyytiin liittyvää tietoa. Toisella kysymyksellä puolestaan selvitettiin, mistä asioista lisätietoa kaivataan.
Vastausten perusteella tietoa etsitään eniten liikennöitsijän www-sivuilta. Paikallislehti, kunnan tiedotuslehti ja soittaminen liikennöitsijän toimistoon olivat keskenään lähes yhtä suosittuja tiedonhankintakanavia.
Eniten tietoa kaivattiin Kivenkyydin reiteistä ja toiminta-alueista sekä aikatauluista. Myös kyydin tilaamisesta kaivattiin lisää tietoa.
Kulkutavan valintaan liittyvän kysymyksen osalta tulos poikkesi tänä vuonna aiemmista vuosista. Kärkikolmikko kulkutavan valintaan on aiempina vuosina ollut lähtö- ja saapumisajan luotettavuus, lähtöaikojen sopivuus sekä tarjolla olevien vuorojen määrä.
Tänä vuonna kärkikolmikkoon nousi ensimmäistä kertaa aikataulu- ja reitti-informaation saatavuus.
Kivenkyydin asiakaskyselyä 2022 esittelevässä raportissa todennäköisenä syynä muutokseen pidettiin kotiin jaettavien aikataulujen julkaisun lopettamista sekä Kivenkyydin nimellä tuotettavan joukkoliikennepalvelun supistamista koskemaan vain vapaasti kutsuohjautuvaa palvelua kunnan päätaajamien ympäristössä.
Suurin este Kivenkyydin käyttämiselle on aikataulujen sopimattomuus. Näin on ollut lähes kaikilla kyselykerroilla. Toisella ja kolmannella sijalla olivat reittien sopimattomuus ja aikataulutietojen vaikea löytäminen.
Kysely oli avoinna kolme viikkoa. Vastaamaan pystyi nettikyselynä ja paperilomakkeilla Kivenkyydin autoissa ja kunnan palvelupisteissä. Vastauksista 40 annettiin sähköiseen kyselyyn, 21 autossa ja 35 palvelupisteissä.
Eniten vastauksia tuli Lepsämästä, Klaukkalasta ja Rajamäeltä. Valtaosa kyselyyn vastanneista oli naisia.
Yli puolet ikänsä ilmoittaneista kuului yli 63-vuotiaiden ikäluokkaan.