Keskon logistiikkakeskus Onnela rakentuu vastuullisesti Hyvinkäälle – valmistuu vaiheittain vuosien 2025–2030 aikana
4
Anturamuotit ovat miehen korkuisia ja 3,5 metriä leveitä. Hankkeen betonielementtihankinnoissa huomioidaan vähähiilisyys. Ari Peltonen
Katso isompi kuvaLogistiikkakeskuksen työmaalla isketään paaluja 5-19 metrin syvyyteen. Ari Peltonen
Katso isompi kuvaTänä vuonna logistiikkakeskus pääsee runkovaiheeseen. Runkoelementtien asennus on aikataulutettu juhannuksen tienoille. Ari Peltonen
Katso isompi kuva42 hehtaarin tontille jätetään laajennusvaraa eli tontista rakennetaan 2/3. Ari Peltonen
Tontille tulee aurinkopaneelit, alle jääneet luontoarvot aiotaan kompensoida.
Tarja Heikkonen
Hyvinkäälle rakentuvalle Keskon logistiikkakeskukselle on annettu nimi, Onnela.
– Rakennustöissä otetaan vastuullisuus huomioon monin tavoin, kertoi Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika Sivula keskiviikkona työmaakierroksella.
Tontille tulee sekä Onnisen että K-Auton logistiikkakeskus.
Tontin lounaiskulmaan Pohjoisen Kehätien tuntumaan rakennetaan 6 400 neliömetrin alueelle oma aurinkovoimala. Sen 639 MWh:n vuosituotanto vasta 35 omakotitalon vuosikulutusta ja logistiikkakeskuksen noin 10 prosentin energian kulutusta.
Aurinkopaneelit toimitetaan Onnisen valikoimista. Aurinkopaneeleita ei voitu sijoittaa jättikokoiselle katolle, siihen ei olisi saatu vakuutusyhtiöiltä vakuutuksia.
Päärakennuksessa on kattopinta-alaa kuusi hehtaaria, pihavarastossakin 1,4 hehtaaria.
Keskon aluejohtaja Mika Sivula kiitteli kaupunginjohtaja Johanna Luukkosta hyvästä yhteistyöstä hankkeen etenemisessä. Ari Peltonen
Päälämmitysmuotona on maalämpö, jota varten porataan 104 400 metriä syvää maalämpökaivoa. Koeporauksia tehdään ensi viikolla. Lisäksi talven pakkaskausina Hyvinkään Lämpövoimalta tulee tukienergiaa kaukolämmöstä. Ostosähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla.
Hanke ympäristöluokitetaan. Rakennukselle on jo laskettu koko elinkaaren hiilijalanjälki.
Biodiversiteettiä ja luontoarvoja halutaan kompensoida.
Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika Sivula
Rakentamissa pyritään käyttämään mahdollisimman vähähiilisiä rakennusmateriaaleja.
Kuljetukset on pyritty minimoiman. Esimerkiksi tontilta kaivetun turpeen hyötykäyttää Hyvinkäällä toimiva Tieluiska.
Betoni valmistetaan Arolammilla, jonne pystytetään parhaillaan siirrettävää betoniasemaa.
Logistiikkakeskuksen tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2025 ja hiilineutraali toiminnassa ja kuljetuksissa 2030. Se asetti korkeat tavoitteet.
– Olemme Vantaanjoen latvoilla. Kaupunki rakensi jo aiemmin 300 metrin hulevesiliittymän Vantaanjokeen. Rakentamisaikaisia vesiä menee vain viivytettynä Vantaanjoen latvoille, projektijohtaja Seppo Kemppainen kertoi.
Hulevesien poisjohtaminen ja vesistön suojelun varmistamiseksi tontille rakennetaan hulevesijärjestelmä.
Uutuutena hankkeessa työskentelee ekologi.
– Tämä on ensimmäinen kerta omalla uralla, kun mukana on ekologi. Se voi olla tulevaisuutta muuallakin.
Kaikkiaan hankkeeseen on palkattu 75 konsulttia.
Mika Sivula lisäsi, että koko ajan on ollut tarkoitus tehdä kompensaatiota paljon enemmän, kuin Hyvinkään ympäristönsuojeluyhdistyksen lausunnossa ja valtuustossa ponsiesityksessä nousi esille.
– Biodiversiteettiä ja luontoarvoja halutaan kompensoida. Siksi täällä on ollut jo viime keväästä töissä ekologi, joka on inventoinut kaiken, mitä tässä menetettiin. Hänen ehdotuksensa mukaan mietitään tavat kompensoida.
Parhaillaan tontilla tehdään maanleikkaustöitä, paalutustöitä ja rakennusten anturoita.
Rakennusurakka etenee vaiheittain.
Ensimmäinen rakennusvaihe on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2025 lopussa, loput 2030 mennessä.
Uusi logistiikkakeskus korvaa Onnisen nykyisen Hyvinkäällä sijaitsevan logistiikkakeskuksen. Siitä tulee noin 400–500 ammattilaisen työpaikka.
Kaksi keskusta eivät tule toimimaan pitkään päällekkäin, vaan logistiikan siirtämisen ajan.
Nykyisin Onninen toimii Hyvinkäällä vuokratiloissa, joissa työskentelee noin 400 työntekijää.