Keusote purkaa jo pidempään pahasti ruuhkautuneina olevia lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinpalvelun ruuhkia lisähenkilöstöllä.
Erityisen hankala tilanne on ollut Mäntsälässä ja Pornaisissa, jossa puhelinpalveluiden lisäksi kiireettömät lääkäripalvelut ovat ruuhkautuneet lääkäripulan vuoksi. Keusoten mukaan ruuhkaa saadaan purettua merkittävästi kevään aikana lisähenkilöstön ja yhteistyökumppanin voimin. Tilanteen odotetaan tasaantuvan maaliskuun aikana.
Vastaanottojen yleiseen puhelinpalveluun saa Keusoten mukaan kiireellisissä asioissa yhteyden pääosin samana päivänä, keskimäärin 3–4 tunnissa, mutta kiireettömissä asioissa yleinen puhelinpalvelu on edelleen pahasti ruuhkautunut. Takaisinsoittoa joutuu odottamaan tällä hetkellä pisimmillään 1–2 viikkoa ja Mäntsälässä tätäkin pidempään.
Keusoten palvelujohtaja Susanna Pitkänen kertoo tiedotteessa, että palvelua on sujuvoittanut merkittävästi alkuvuonna käyttöön otettu kiireellisyysvalinta.
– Kiireellisen hoidon valintaa on käytetty harkiten: se on tehty noin 40 prosentissa tulleista puheluista, Pitkänen toteaa.
Hoitovastaavien puhelinpalvelussa ei ole vielä käytössä kiireellisyysluokitusta.
Tällä hetkellä yhteyden hoitovastaavaan saa Järvenpäässä pääosin samana päivänä, Nurmijärvellä päivän viiveellä ja Tuusulassa kahden päivän viiveellä. Hyvinkäällä ja Pornaisissa takaisinsoittoa joutuu odottamaan pisimmillään reilun viikon ja Mäntsälässä kaksi viikkoa.
Keusote huomauttaa tiedotteessaan, että ruuhkanpurun aikana hoitovastaavan yhteydenottopyyntöihin voi poikkeuksellisesti vastata muukin ammattilainen.
Osa yhteydenoton sujuvoittamiseksi saatu lisähenkilöstö on jo aloittanut työnsä ja loput aloittavat maaliskuun loppuun mennessä. He keskittyvät ensivaiheessa purkamaan syntyneitä jonoja.
Mäntsälän ja Pornaisten kiireettömien lääkäripalveluiden ruuhkaa puretaan puolestaan maaliskuun alusta yhteistyöllä Terveystalon kanssa.
Kiireettömissä asioissa Keusote kehottaa suosimaan ensisijaisesti sähköisiä palveluja.