Hyvinkää–Karjaa-rataosuuden sähköistys valmistuu vuoden 2024 lopulla.
Hangon-radan sähköistys etenee Hyvinkään suunnasta suunnitelmien mukaan. Esimerkiksi Nummelan ratapihalla ristikkopylväät ovat jo pystyssä
– Ensi viikolla on saatu pylväät pystyyn Nummelaan saakka, kertoo projektipäällikkö Jaakko Kuosmanen Ratatek Oy:stä.
Ratatek vastaa Hyvinkää–Karjaa-rataosuuden sähköistysurakasta.
– Tälle välille tulee 1 628 perustusta ja pylvästä. Noin 870 pylvästä on jo pystyssä. Nummela on puolimatkassa.
Suuri osa työvaiheista tehdään yöllä, säässä kuin säässä. Työrako on noin puoli kymmenestä illalla puoli viiteen aamulla.

Lohjan puolella ratapylväät alkavat nousta huhti–toukokuussa.
Ensin on jaettava betoniset, Rudukselta tilatut "mötikät" kohteisiin ja saatava ne maahan: tehtävä ratapylväsperustukset.
– Pylväsperustuksista on tehty noin 70 prosenttia. Helmikuussa päästiin Lohjan asemalle saakka ja vähän matkaa Kirkniemen suuntaan, kertoo projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta.
– Perustusten asennus jatkuu toukokuussa Lohjalta Karjaan suuntaan. Kun perustukset saadaan maahan, sen jälkeen pärjätään hyvin, Kuosmanen jatkaa.
Erikoisperustukset, jotka valetaan paikalla, jäävät ensi kesään.

Johtimien asennus pylväisiin on tulossa Hyvinkään ja Nummelan puolessa välissä.
– Kiristyspainoja johtimiin asennellaan noin 1,5 kilometrin välein, ja tämäkin työ on tulossa kohti Nummelaa. Lisäksi nostetaan kääntöorsia, selvittää Kuosmanen.
Hyvinkää–Karjaa-rataosuuden sähköistysurakassa on tällä hetkellä kiinni noin 20 Ratatekin työntekijää.
– Tämä on suunnittele ja toteuta -urakka. Meillä on oma suunnittelu ja tuotanto Nurmijärvellä. Joka pylväs ja kääntöörsi suunnitellaan ja valmistetaan omilla mitoillaan.

Meritien 60-vuotias silta Nummelan keskustassa on aiheuttanut päänvaivaa sähköistyshankkeen suunnittelussa. Alunperin ratakiskoja piti laskea noin 20 senttiä alemmas sillan kohdalla, mutta se ei onnistu, koska maaperä on epävakaa, kerrostaloja on vieressä ja sillan perustukset ovat erikoiset.
Uuden sillan rakennuttaminen on Vihdin kunnalla edessä, mutta se ei ehdi tähän hätään.
– Meritien sillan kohdalle tulee kuin tuleekin sähköistys, mutta silti juna rullaa sillan ali sähköttä, kertoo Väylän Harri Sakki.
Tekninen ratkaisu on sellainen, että ajojohtimet asennetaan niin lähelle sillan kantta kuin saa asentaa. Radalla sillan kummallakin puolella on erotusjaksot, joiden magneetit sulkevat ja avaavat veturin pääkatkaisijan: veturi ei ota energiaa sillan kohdalla.

Nummelassa radan sähköistyshankkeeseen liittyy myös Kuoppanummen kevyen liikenteen ylikulkusilta. Se on suunnitteilla, ja Vihdin kunta on varannut sille 300 000 euroa kuluvan vuoden budjettiin, mutta neuvottelut muun muassa kustannusten jaosta ovat vielä kesken kunnan ja Väyläviraston välillä.
Sähköistyshanke etenee aikataulussaan. Karjaa–Hanko-rataosuus saataneen valmiiksi tämän vuoden puolella ja toivottavasti käyttöön vuoden 2024 alusta, sanoo Väyläviraston Sakki.
– Hyvinkää–Karjaa-osuus valmistuu vuoden 2024 aikana; tähdätään vuoden loppuun.
– Dieselillä ajetaan niin kauan kunne saadaan Traficomin käyttöönottolupa energiaosajärjestelmälle eli uudelle sähköradalle.
Koko hankkeessa sähköistetään raidetta yhteensä noin 165 kilometriä Hangon ja Hyvinkään välillä. Ratatekin Hyvinkää–Karjaa-urakan pituus on 105 kilometriä, mikä sisältää Lohjan Kirkniemen pistoraiteen.
Hankkeessa parannetaan myös tasoristeyksien turvallisuutta.
Koko hankkeen kustannusarvio on 62 miljoonaa euroa, josta sähköistyksen osuus on 46 ja tasoristeyksien parantamisen 16 miljoonaa euroa.