Teekkarit testaavat: Skuutissa on parasta hikoilemattomuus, mutta vaihtaisivatko teekkarit polkupyörän sähköiseen menopeliin?

Jäynänimillään esiintyvät Hermo Maksimus ja Eliel Spandeks kuuluivat testiporukkaan. Päivi Tuovinen

Janne Koivisto

– Sitten vain kaasua, Hermo Maksimus sanoo ja näyttää, miten sähköpotkulaudan saa vauhtiin.

Kohta tupsut heiluvat tuulessa, kun teekkarit huristavat sähköpotkulaudoilla eli skuuteilla ympäri Espoon Tapiontoria.

Nyt tuli todistettua sekin, että teekkarilakki sopii hyvin pyöräilykypärän alle.

Ihan hupiajelulla tässä ei kuitenkaan olla. Kuusi teekkaria testasi kolmen viikon ajan Länsiväylälle Augmentin skuutteja.

Testi käynnistää juttusarjan, jossa Jäynäkilpailua järjestävät opiskelijat testaavat tuotteita ja palveluita.

Lahjomattomat testaajat esiintyvät jutuissa jäynänimillään.

Kun tämä on uusi trendijuttu, jäynä olisi ajankohtainen.

Skuutit ovat yleistyneet viime vuosina. Augment tarjoaa skuuttia käyttöön kiinteällä kuukausimaksulla.

Palvelua markkinoidaan sillä, että skuutin saa suoraan kotiin ilman omistamisen riskejä. Jos skuutti hajoaa, uusi luvataan lähettää seuraavana arkipäivänä.

Sopimukseen täytyy kuitenkin sitoutua kahdeksi vuodeksi.

Testiryhmä kertoo, että skuutti oli helppo ottaa käyttöön ja yhdistää älypuhelimeen.

– Bluetoothissa oli vähän ongelmia, mutta niitä on kaikissa laitteissa, Eliel Spandeks toteaa.

Skuutissa on lukko. Lisäksi siinä on älypuhelimella toimiva varkaudenesto. Testiryhmä piti ongelmana sitä, että akkua ei ole lukittu.

– Ajoin keskustaan, ja kymmenen kilometrin matka meni ihan rempseästi, mutta se oli aika kuumottelevaa, kun en uskaltanut jättää akkua kiinni, koska sen saa irti ihan napsauttamalla, Maksimus sanoo.

Skuutilla ajaminen oli testiryhmän mukaan todella helppoa.

– Ajoin kerran hiekkatietä, ja kyllä se pystyi siinäkin ihan pystyssä, Spandeks kertoo.

Etujarru tuntui teekkareiden mukaan niin herkältä, että sitä suorastaan pelotti käyttää.

Testiryhmä tosin arveli etujarrun olevan helposti säädettävissä.

– Sen kanssa piti olla varovainen, Spandeks sanoo.

Kiitosta saa se, että skuutista löytyy vakionopeudensäädin. Ihmetystä kuitenkin herätti se, ettei vakionopeudensäädin kytkeydy pois päältä, kun painaa jalkajarrua.

Minkälaiseen käyttöön skuutti sitten sopii?

Maksimuksen mukaan parasta skuutissa on se, että sillä pääsee perille hikoilematta.

Ylituomari pohtii, että skuutti sopisi hyvin kodin ja metroaseman väliselle matkalle. Skuutti menee kohtuullisen pieneen tilaan, koska ohjaustanko taittuu runkoa vasten. Ei skuuttia silti huvita kantaa pitkiä matkoja.

– Sörkässä oli aika pitkiä metrotunneleita, joissa sen kantaminen oli aika raskasta, Ylituomari kertoo.

Testiryhmäläiset eivät käyttäisi skuutteja talvikelillä.

Vaikka skuutilla oli mukava huristella, yksikään testiryhmäläinen ei ostaisi skuuttia palveluna kuukausimaksulla.

– Haluan saada pyöräilystä hyötyliikunnan. Jos tarvitsee mennä johonkin hikoilematta, käytän silloin enemmin Tieriä, Voita tai Uberia, Maksimus perustelee.

– Olen samoilla linjoilla. Tykkään liikkua pyörällä, ja sen lisäksi voi käyttää kaupunkipyöriä ja skuutteja. Ehkä sitten joskus, jos asuisi vaikka Espoossa ja olisi pidempi matka töihin tai metroasemalle, pohtii Ylituomari.

Päästöt

Onko skuutti ympäristöystävällinen?

Skuutin ympäristöystävällisyys askarruttaa teekkareita.

Justiina Kepponen toteaa, että sähköllä toimiva skuutti ei aiheuta päästöjä paikallisesti. Litiumakkujen käyttöikä ja kierrätys ovat kuitenkin kysymysmerkkejä.

Ylituomari huomauttaa, että skuutti säästää ympäristöä vain, jos se korvaa autoilua. Jos skuuttia käytetään kävelyn tai pyöräilyn asemesta, hyötyä ei tule.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut