Rallin SM-sarjan kauden 2020 avausosakilpailu Tunturiralli alkaa Rovaniemen ympäristössä tänään ja jatkuu lauantaihin. Samalla käynnistyy myös Mikko Heikkilän ensimmäinen täysi kausi kotimaisen arvosarjan kuninkuusluokassa.
Tunturirallin avauspäivänä 28 vuotta täyttävä Heikkilä pääsee toteuttamaan tänä vuonna suuren unelmansa, kun nurmijärveläinen osallistuu ensimmäistä kertaa rallin SM-sarjan SM1-luokkaan huippukalustolla ja täyden kauden kattavalla ohjelmalla. Heikkilä ajaa tänä vuonna TGS Worldwide -tiimin Skoda Fabia R5 -autolla rallin SM-sarjan kaikki kuusi osakilpailua.
– Innostunut ja odottava fiilis, mukavaa on lähteä taas ajamaan pitkästä aikaa. Vielä kun on pitkä tauko takana, niin nyt on hienoa, kun saa ajaa koko SM-sarjan tuollaisella autolla läpi. Onhan tämä mahtavaa, Heikkilä hehkuttaa.
Heikkilän kilpailutauko venähti todella pitkäksi, sillä viime vuonna hän osallistui vain Riihimäen SM-ralliin toukokuussa. Heikkilä kilpaili tuolloin vasta toista kertaa Skodalla ja SM1-luokassa, mutta hienot otteet nostivat sijoituksen toiseksi. Riihimäen SM-rallin jälkeen Heikkilä sanoo ottaneensa aikalisän. Rakennustyöt kauden 2020 osalta käynnistyivät alkusyksystä.
Alkavaan kauteen ja SM-sarjaan Heikkilä lähtee nöyrin mielin ja muistuttaa, ettei Riihimäen yksittäinen huipputulos sokaise, vaan ahkera työnteko niin ajamisen kuin nuotinkin suhteen on edelleen ainoa avain onneen.
– Kauden osalta tavoite on ehdottomasti SM-mitali. Tunturiralliin tavoitetta on ehkä vähän vaikeaa asettaa, mutta aika pettynyt olen, jos ei suunnilleen kärkikahinoissa olla. Mahdollisimman ylös totta kai haluan päästä. Sijoitusta on tässä kohtaa vaikeaa vielä sanoa. Katsotaan miten ralli lähtee liikkeelle. Yritetään saada ehjä ja kohtuu virheetön ajo, että ei ole missään vaiheessa "parkissa". Luulen, että sillä jo ainakin pääsee johonkin asti, Heikkilä pohtii.
Heikkilä on testannut ennen kauden avausosakilpailua parin päivän ajan Tahkon maisemissa. Kilometrejä kertyi noin 200.
– Tosi tyytyväinen olen tuohon määrään, hyvä kun eläissäni olen yhteensä saanut ajaa testiä noin paljon. Ja kun pääsi ajamaan kolmella eri tiellä, niin sekin paikkasi hyvin pitkää ajotaukoa, Heikkilä kehuu.
Kartanlukijaksi Heikkilän viereen istahtaa Henri Arpiainen, jolta löytyy kokemusta kotimaisista ralleista lähes 15 vuoden ajalta.
Heikkilä on osallistunut Tunturiralliin aiemmin kerran, mutta parin vuoden takaisesta "Napapiirin seikkailusta" SM4-luokassa ei juuri lämpimiä muistoja jäänyt.
– Yksi pätkä pystyttiin ajamaan ilman ongelmia. Keskeytyshän sieltä lopulta sitten tuli.
Vuonna 2018 Heikkilä voitti SM-sarjan neljässä viimeisessä osakilpailussa SM4-luokan ja nappasi SM-pronssia. Kilpailemisen lisäksi Heikkilä on tehnyt rallin MM-sarjassa etuautokuljettajan töitä niin Esapekka Lapille kuin Juho Hännisellekin
Heikkilän mukaan työskentely lajin ehdottomien huippukuljettajien kanssa on tuonut omassa tekemisessä apua etenkin nuotitukseen.
Tunturiralli käynnistyy tänään ja kymmenen erikoiskokeen urakka saadaan päätökseen lauantai-iltaan mennessä. Yhteensä ek-kilometrejä on luvassa reilut 200 ja nuotituskilometrejä moninkertaisesti.
– Nuotituskertoja ei ole tässä kilpailussa rajattu, eli pätkiä saa nuotittaa niin monta kertaa kuin haluaa. Se tietysti helpottaa jonkun verran tulevaa kilpailua, joka on pitkä ja haastava. Kokemusta ei kauhean paljon ole, mutta eihän se auta kuin lähteä ajamaan ja keräämään sitä kokemusta, Heikkilä naurahtaa.
Rallin SM-sarjassa ajetaan tänä vuonna kuusi osakilpailua. Heikkilä korostaa yhteistyökumppaneiden tärkeyttä siihen, että ajaminen kotimaisessa arvosarjassa ja sen kuninkuusluokassa huippukalustolla on mahdollista.