Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kunta, Kolmenkierto ja Kiertokapula vastaavat kuntalaiselle

Nurmijärven Uutisten mielipidepalstalla (28.10.2022) Markus Taxell kaipasi kunnalta ja Kiertokapulalta vastauksia jätehuoltoon liittyviin kysymyksiin.

Vastausta pyydettiin myös jätehuollon hintatasoon eli jätetaksaan liittyen, joten vastauksen siihen antaa jätelautakunta Kolmenkierto.

Kysymys 1: Mitä jätelainsäädännön kohtaa olen rikkonut ja miksi veitte itsemääräämisoikeuteni?

Kysyjä ei ole rikkonut jätelakia, kun on järjestänyt jätteenkuljetuksen toistaiseksi itse. Tämä muuttuu 1.3.2023, kun poliittisessa päätöksenteossa tehdyt ao. päätökset astuvat voimaan.

Jätelaissa on määrätty, että asukkaiden sekajätteiden kuljetusten järjestäminen kuuluu kunnan tehtäväksi, jos jätelaissa (§37) luetellut kriteerit eivät täyty. Kriteerien täyttymisestä kunta teki lainmukaiset selvitykset ja niiden perusteella kuntalaisten valitsemat poliittiset päättäjät päättivät teknisessä lautakunnassa vuonna 2017, että Nurmijärven kunnan alueella siirrytään sekajätteen osalta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.

Päätöksen jälkeen kunta on liittynyt Kiertokapulan osakkaaksi, ja tehnyt vuonna 2021 puolestaan kunnanhallituksen päätöksellä sopimuksen jätteenkuljetuksesta. Kiertokapula toimeenpanee nyt tätä sopimusta.

Kysymys 2: Miksi jäteastiani tyhjennyskerta kallistuu (nyt se vielä on hieman yli 5 euroa)?

Jätetaksaluonnoksen mukainen sekajäteastian tyhjennyskerta kallistuu, koska jäteastioiden tyhjentäminen on entistä kalliimpaa polttoaineiden hinnannousun vuoksi. Kuten kysymyksen esittäjä toteaa, jätemaksuihin esitetään korotusta. Taksaluonnoksen mukaan esimerkiksi 240 litran sekajäteastian tyhjennysmaksu olisi 1.1.2023 alkaen 6,99 euroa. Tällä hetkellä taksan mukainen tyhjennysmaksu on 6,64 euroa.

Kysymyksen esittäjän tyhjennyshinta on hänen valitsemansa kuljetusyrityksen hinta. Kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa naapureilla voi olla eri tyhjennyshinta yrityksestä riippuen, mutta kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa hinta on aina voimassa olevan jätetaksan mukainen. Eli Kiertokapulan toimialueella on käytössä tasataksa ja hinta on kaikille sama.

Nyt on hyvä aika ottaa kantaa jätemaksuihin. Jätelautakunta käsittelee vuoden 2023 taksaluonnosta joulukuun kokouksessa 8.12.2022. Silloin taksa on tarkoitus hyväksyä. Jätelautakunta on pyytänyt alueen kunnilta lausuntoja ja asukkailta mielipiteitä taksaluonnoksesta 18.11.2022 mennessä. Mielipiteitä pyydetään kirjallisesti osoitteeseen jatelautakunta@hameenlinna.fi. Taksaluonnokseen voi tutustua osoitteessa https://www.kolmenkierto.fi/ajankohtaista/

Kysymys 3. Mihin luulette minun kaipaavan kierrätysneuvoja ja ohjeistusta?

Jäteneuvonnan järjestämisestä määrätään jätelaissa (93 § (15.7.2021/714)) eli kunnan on järjestettävä neuvontaa, tiedotusta ja valistusta 32 §:ssä tarkoitetussa toiminnassa

syntyvän jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseksi, lajittelun tehostamiseksi, erilliskeräyksen lisäämiseksi ja jätehuollon asianmukaiseksi toteuttamiseksi sekä mainitusta toiminnasta aiheutuvan roskaantumisen ehkäisemiseksi.

Kiertokapulan omistajakunnat ovat siirtäneet tämän tehtävän Kiertokapulalle. Nykytilanteessa tarvitaan neuvontaa ja ympäristökasvatusta yhä enemmän, jotta koko Suomi voi nostaa kierrätysasteensa EU:n edellyttämälle tasolle. Kuntalaisten jätehuolto muuttuu suuresti koko Suomessa vuosien 2023 ja 2024 aikana, kun erilliskeräysmääräykset tiukentuvat. Eli suomalaisten tulee osata lajitella jätteensä entistä tarkemmin, mm. pakkausjätteet ja biojätteet on saatava erilleen sekajätteestä.

Toisekseen yhteiskuntamme toimii niin, että kunnat ovat velvoitettuja tuottamaan sellaisiakin palveluita, joita kaikki eivät käytä. Tällaisten palveluiden saatavuus on kuitenkin järjestettävä ja tarjontaa on oltava.

Kysymys 4. En ole edes vielä tämän, monopoliaseman omaavan, Kiertokapulan asiakas jätteiden kuljetuksen suhteen, mutta silti ilmoitetaan maksujen nostoista, miksi näin?

Kiertokapulan asiakasviestinnän periaatteita ovat avoimuus, julkisuus ja ennakointi. Katsomme, että tulevienkin asiakkaidemme on hyvä tietää millaisia palveluita ja millaisilla hinnoilla he niitä tulevat saamaan.

Lähetämmekin loppuvuoden aikana kaikille nurmijärveläisille kirjeen, jossa pyydämme tarkistamaan omat asiakastietonsa sekä tarvittaessa ilmoittamaan tarkennukset asiakaspalveluumme. Näin voimme varmistaa sen, ettei jätehuoltoonne tule maaliskuussa katkoksia, vaan astiatyhjennykset jatkuisivat mahdollisimman sujuvasti.